Ledelse

En strategi er ubrukelig hvis teamet ikke er med på den.

3 grunner til at strategier feiler

Strategier feiler som regel ikke fordi de er for dårlige, men fordi de implementeres for dårlig, hevder erfaren konsulent.

Publisert Sist oppdatert

Chris Outram, grunnlegger av OC&C Strategy Consultants, har jobbet som konsulent i 20 år og skriver i et blogginnlegg hos Insead Knowledge at han har sett bedrifter utarbeide robuste strategier, men at de har feilet fordi de har gått i noen opplagte implementeringsfeller. Etter å ha intervjuet over 100 toppsjefer om problemstillingen, har Chris Outram skrevet bok om temaet og i bloggen sin lister han opp mange av de fallgruvene han har funnet frem til. Dette er tre av dem:

  • Teamet er ikke med
    En strategi er ubrukelig hvis teamet ditt ikke forstår den, ikke er enige i den eller er ute av stand til å gjennomføre den. Å ha rett mennesker på rett sted er kritisk. Et middels dyktig team kan imidlertid gjennomføre en strategi på svært god måte, bare de er motiverte nok, hevder Outram. Han mener at bedrifter først bør ansette så gode folk som mulig. Deretter bør de motivere dem til å implementere strategien.
  • For selvsikre
    Du må ha selvtillit og tro på strategien din, men det er også nyttig med litt paranoia, mener konsulenten. Selskaper kan lett overestimere verdien av sin egen forretningsmodell, kundebase eller arbeidsmåte. Moralen hans er enkel: Vær nådeløst ærlig og mottagelig for nye ideer og modeller. Ellers kan du våkne opp en dag og oppdage at businessen din er historie.
  • For trege
    Mange selskaper luller seg selv inn i en falsk trygghet og blir for trege i reaksjonen, mener Outram. Han skriver at det ikke er så mange fordeler ved å utsette ting når du har innsett realitetene i en situasjon. Hvis du har fått dårlige nyheter, er det bedre å handle før enn senere. Dårlige nyheter blir sjelden bedre selv om tiden går.
Powered by Labrador CMS