Ledelse

«Dyktige kvinner ønsker ikke særbehandling»

Lego endret jobbannonsene sine for å lokke kvinner til selskapet. Det er ikke alle som synes dét er en god idé.

Publisert Sist oppdatert

Lego har iverksatt tiltak for å få flere kvinner inn i lederstillinger i selskapet. De har skrotet de maskuline jobbannonsene, de har gitt rekrutteringsselskapene en klarere bestilling om at de ønsker kandidater som representerer et mangfold og Lego har selv både menn og kvinner på sin side av bordet når de gjør jobbintervjuer.

Les: Slik lokker Lego kvinnene til seg

Lego har ifølge Berlingske fått mye ros etter at de fortalte om endringene de har gjort, samt viste frem tall som viser at de nå har flere kvinnelige søkere til lederstillingene. Det er imidlertid ikke alle selskaper som synes det er noen god idé å endre jobbannonser for å tiltrekke seg flere kvinner.

Michael Almer, personaldirektør i børsnoterte Novozymes, sier til Berlingske Business de ikke har endret på verken design eller ordlyd i jobbannonsene for å tiltrekke seg flere kvinner. Han begrunner det med at deres erfaring er at dyktige kandidater ikke ønsker særbehandling. Ifølge Almer er deres fokus å beskrive stillingene så presist som mulig, ikke å rette dem inn mot spesielle målgrupper.

Powered by Labrador CMS