Ledelse

Generalsekretær Knut M. Olsen og hans folk har vurdert de lokale valgarrangementene og ut fra det fastlagt reiseruta til partiets toppolitikere før valget.

Kampsakene ligger klare

Senterpartiet har som mål å bli større enn Fremskrittspartiet i kommunevalget. Generalsekretær Knut M. Olsen forteller hvordan han har rigget partiet for å få det til.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en styrke for Senterpartiet at vi er et sentrumsparti. Vi kan derfor samarbeide begge veier for å samle flertall bak våre folk. Velgerne vet at en stemme på vårt parti ofte gir resultat ved at kandidatene våre kommer i posisjon, sier Olsen.

Han mener at Senterpartiet har stor tillit ute gjennom folks mangeårig erfaring med partiet. Han og partikontoret har en støttefunksjon.

– Vi komme med ideer og får frem fakta når det er nødvendig, sier han.

Partiet har fylkeskontor i hele landet. Olsen fastslår at det er en veldig styrke i en valgkamp. Fylkeskontorene har en god dialog med kandidatene i sitt fylke.

– Fylkene er navet i valgkampen, sier Olsen.

Stor i det små

Bare Arbeiderpartiet og Høyre har flere kandidater til kommunevalgene enn Senterpartiet. Neste 9000 kandidater har partiet. Høyre har bare 300 flere. Senterpartiet stiller liste i nesten alle landets kommuner.

Det er ikke aktuelt for partiet å sette inn ekstra tungt skyss i utvalgte kommuner siden partiet veier tungt i så mange kommuner, og dessuten har vært mange ordførerkandidater.

– Vi har 93 ordførere og håper på flere etter valget, sier Olsen.

Han forteller at en av hovedoppgavene til partikontoret sentralt er å bidra til at alle kandidatene blir synlige, og at samtlige lokallag får sving på valgkampen. Men det kan være at partiet sentralt trår til ekstra i forbindelse med bestemte arrangementer for å få blest om en bestemt sak.

Toppolitikerne

Partiets fremste politikere vil være mye ute, som i alle andre partier. Olsen og hans nærmeste utfordret for en stund siden fylkeslagene til å komme med opplegg. Det har lagene gjort og oppleggene er blitt vurdert. Ut fra det blir reiseruten til toppfolkene satt opp.

– Sentrale politikere skal ha med seg gode budskap som når frem lokalt. Da må det også være mye folk til stede når de kommer med budskapene, poengterer Olsen.

Sentralt skal de løfte frem saker som er gjenkjennelige for folk lokalt. En typisk sak er ifølge Olsen motstand mot sentralisering, som for eksempel nedlegging av akuttberedskap og lensmannskontor.

– Dette er viktige saker for mange velgere lokalt.

Partikontorets innsats

Partiansatte på Stortinget og partikontoret koordineres. Etter ferien blir det satt opp en redaksjon som skal følge opp løpende saker, tipse kandidater og kunne svare kandidatene på faktaspørsmål, som for eksempel hva status egentlig er på politireformen, hva partiet har sagt og gjort på Stortinget i saken og hva andre partier har sagt.

– Faktaformidling er viktig. Når en kandidat føler seg trygg på fakta, blir han og hun flinkere til å formidle budskapet til velgerne, sier Olsen.

Når det gjelder bruken av sosiale medier, har de delt uka inn i ulike dager og temaer. Noen dager kjører de nyheter og temaer, andre dager presenterer de førstekandidater. Nyhetssakene skal samkjøres med fylkene, som har egne hjemmesider. Siden er bygget over samme lest som hovedkontorets side.

– Vi bruker en del tid sentral i brukerstøtte til hjemmesidene. Bistanden er både teknisk og en bevisstgjøring på det innholdsmessige. Husk at mange av fylkeskontorene er enmannskontorer, sier Olsen.

Han minner om at mange skoleelever skal ha opplysning om ulike partier når skolen begynner igjen til høsten.

– Da må det være lett for dem å finne frem. Vi har derfor laget en sentral skoleweb som er lett å finne frem i, sier han. Den direkte relevansen for kommunevalget er naturlig nok at også velgere kan bruke denne hjemmesiden. Ikke mist de som går på valgomaten og blir overrasket over å få beskjed om at Senterpartiet passer best med deres standpunkter. Da søker en del, ifølge Olsen, etter mer kunnskap om partiet.

Valgkampeffekter er allerede distribuert. Det dreier seg blant annet om profilbekledning og store og små effekter som profilerer partiet i valgkampen.

Trening

Fylkeslagene sørger stort sett selv for opptrykk av ulike brosjyrer. Olsen forteller at mye av dialogen med partiet går via fylkeskontorene. I vinter hadde partiet regionale samlinger med ordførerkandidatene. Her ble det blant annet terpet på at kandidatene måtte tydeliggjøre hvem de er og hvordan kan stå frem for å gjøre det. Folk må få vite hvem de er, og de må bygge tillit.

– Ett mål med samlingen var å gjøre kandidatene trygge på rollen sin og på hva det innebærer å være ordførerkandidat. Mediestrategi er en del av dette. Det samme er bruken av sosiale medier. De måtte dessuten innse at de ikke er privatpersoner lenger.

Hovedsaker

Partiet satser på tre hovedaker i valgkampen:

1. Nei til tvangssammenslåing av kommuner. – En het potet, sier Olsen.

2. Ja til norsk mat. – Med forbrukeren i hovedfokus.

3. Gode nærmiljøer. – Du skal finne tjenester nær deg samme hvor du bor i landet. Det gjelder også i Oslo der mange opplever stor avstand til rådhuset. Mange steder i landet er det frykt for at viktige tjenester blir lagt ned og at daglige servicetjenester blir flyttet lengre vekk som følge av sentralisering, sier Olsen.

Han forteller at Senterpartiets overordnede budskap er å ”ta hele Norge i bruk”.

2017

– Vi har som mål å komme tilbake i regjering i 2017. Derfor må vi bygge partiorganisasjonen i forhold til det, sier Knut Magnus Olsen om utfordringene når kommunevalget er over.

Han peker på at partiets arbeid på Stortinget er viktig.

– Vi setter oss ned etter valget for å prioritere arbeidet som skal gjøres. Da trekker vi også veksler på de tillitsvalgte og den kunnskap de har om hva som er viktig. Vi starter nok uken etter valget, sier Olsen.

Han har allerede rukket å skaffe seg vitaminpåfyll fra feriedager. Sommerturene har gått til Sogn og Fjordane der han bor og til hytta i Vestre Slidre i Valdres.

– Vi hadde fem fantastiske dager i Valdres. På 1000 meters høyde var det opp til 27 grader helt til sola gikk ned klokken ti om kvelden.

Powered by Labrador CMS