Samfunn

Jernbanen i Norge dreper mange dyr, mest elg, men i 2014 gikk tallet drepte ned for første gang på flere år.

Markert nedgang i dyrepåkjørsler på jernbanen

Mens det var en en dobling i antallet registrerte dyrepåkjørsler per år fra 1000 til 2000 i perioden fra 1991 til 2013, kunne Jernbaneverket i 2014 registrere 700 færre påkjørsler. Nedgangen kommer selv om det kjøres stadig flere tog.

Publisert Sist oppdatert

1440 dyr ble påkjørt på norske jernbanestrekninger i 2014. Omtrent 90 prosent av registrerte dyrepåkjørsler involverer elg, tamrein, sau, rådyr og hjort. I løpet av en 23 års periode var det til sammen 35757 påkjørte individer. Elg blir påkjørt nesten fire ganger oftere enn rådyr, som er kommer som nummer to. Det fremkommer i en kartlegging som Jernbaneverket har bestilt av NINA, Norsk institutt for naturforskning (Dyrepåkjørsler på jernbanen i Norge 1991–2014. NINA, Rapport 1145, mai 2015).

Rådyrpåkjørsler skjer oftest på Østlandet, Sørlandet og i Trøndelag, mens sau hovedsakelig påkjøres på Dovrebanen, Meråkerbanen og Raumabanen.

Dyrekadavre fra særlig elg og rådyr står på foringslisten til rovdyr i norske dyreparker, som Dyreparken i Kristiansand, som per dato teller en flokk på mellom 5 og 10 dyr. En ulv kan overleve på ca. 1,6-1,7 kg mat i døgnet, men i snitt spiser den ca. 4,5 kg mat i døgnet. I kilo utgjør elg 95 prosent av dietten til ulven. Dyreparken har en fast leveringsavtale med NSB.

Strømgjerder

For å få nest ulykkestallene har Jernbaneverket, som er driftsansvarlig for jernbanenettet i Oslo, gjennom de siste fem årene gjennomført en systematisk innsats i form av skogrydding langs jernbanelinjene. –Selv om det er flere faktorer som påvirker antall dyr som blir påkjørt, så er vi sikre på at innsatsen vår med skogrydding har medvirket til denne gledelige utviklingen, sier vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg.

Også andre tiltak er satt i verk på enkelte banestrekninger. På Bergensbanen i Hallingdal er det for eksempel satt opp strømgjerder på flere delstrekninger, noe som har vist seg effektivt for å holde elgen unna sporet

Som et ledd i å redusere omfanget av viltulykker har Jernbaneverket utarbeidet en handlingsplan for å redusere antallet dyrepåkjørsler for perioden 2014–2017. I handlingsplanen identifiseres ulykkesbelastede strekninger med mange dyrepåkjørsler av en gitt art over en femårsperiode.

I rapporten fremkommer det at de fleste elgpåkjørslene i Norge skjer om vinteren, noe som også synes å være tilfelle i mange andre land. I tillegg er det rapportert om påkjørselstopper på tiden av året når ungdyrene sprer seg, under brunsten på høsten, i jaktsesongen, og i trekkperioden på vår og høst når mange veger krysses. De fleste dyrepåkjørslene skjer ved skumring og daggry når hjortedyrene er mest aktive. Spesielt viktige er bestandstettheten og trafikkintensiteten på veg og bane, som begge kan forklare mye av økningen i antallet påkjørsler av hjortedyr i Norge de siste 40 årene. Av klimatiske faktorer er det hovedsakelig snøforhold og temperatur som påvirker påkjørselsfrekvensen.

Blant de tiltakene som har beste effekt er av vegetasjonsrydding, viltgjerde og overganger. Oppsetting av rein- og elggjerdet til Holmvassdalen i 2014 kostet ca. 900 kr per spormeter. Dette tilsvarer en kostnad på 900 000 kr pr. kilometer jernbane.

Powered by Labrador CMS