Samfunnsstyring

Spør juristene: Samarbeidsproblemer

Kan vi si opp en vanskelig arbeidstager?

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er styreleder i en legepraksis med syv leger og tre legesekretærer. Vi er organisert som et AS, og legesekretærene er ansatt i AS-et. Vi har hatt en personalkonflikt gående med en av sekretærene i et knapt år, og nå synes situasjonen helt fastlåst. Sekretæren viser misnøye når hun må jobbe overtid, og hun klager på for stor arbeidsmengde. Hun protesterer mot dette ved å gjøre desto mindre når hun er på jobb, hvilket går ut over de andre sekretærene. I tillegg slurver hun med arbeidsoppgavene, noe som går ut over både pasienter og medarbeidere. Dette har igjen ført til at de to andre sekretærene klager til arbeidsgiver. Vi har forsøkt å ta dette opp med henne uten hell – hun viser ingen forståelse for arbeidsgivers og medarbeidernes situasjon. Kan vi si henne opp?

Styreleder

Svar: For at dere skal kunne si opp den vanskelige arbeidstakeren er spørsmålet om dere kan dokumentere at det foreligger saklig grunn for oppsigelse. Det er på det rene at samarbeidsvanskeligheter i seg selv er saklig oppsigelsesgrunn dersom det kan dokumenteres at den ansatte ikke har tilstrekkelige evner til samarbeid, og for øvrig vanskeliggjør arbeidsmiljøet. Det vanskelige i slike saker generelt er imidlertid å oppfylle arbeidsgivers bevisbyrde for at slike omstendigheter foreligger. Dersom det dreier seg om flere forhold over et helt år og samtlige av kollegene er av den oppfatning at vedkommende er vanskelig – har dere i alle fall vitneprov som kan bekrefte situasjonen. Gå gjennom skriftlige dokumenter og andre ting som kan understøtte en oppsigelsesprosess. Mitt råd er deretter å forsøke å ta problemene opp med henne nok en gang for å forsøke å løse det. Dersom det fremdeles ikke går – vil det være berettiget å gå mot en oppsigelsesprosess.

SBDL v/Elisabeth Dolva Sandøy

Powered by Labrador CMS