Samfunn

Det satses både på motorvei og klima i neste års budsjett. Dermed blir det både ris og ros fra miljøbevegelsen.

Forsiktig optimisme i miljøbevegelsen etter budsjettenighet

Budsjettenigheten er ansvarlig, men regjeringen tar ikke klima på alvor, mener de største aktørene i norsk miljøbevegelse.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag ettermiddag kom Regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF til enighet om neste års budsjett. Der ligger Fremskrittspartiets såkalte «bilpakke» mer eller mindre fast, men samarbeidspartiene har fått gjennomslag i en rekke andre krav som ifølge dem skal bidra til at Norge girer om i racet mot det grønne skiftet og nullutslippsamfunnet.

Miljøstiftelsen ZERO mener det var «riktig» av Venstre og KrF å inngå avtalen og «utnytte det handlingsrommet som dagens politiske konstellasjon muliggjør.»

Foto Ris og ros: Daglig leder i Zero, Marius Holm, mener den nye budsjettenigheten gir grunn til optimisme. (Foto: NTB scanpix)

– Forbedringene er betydelige, så det ville vært dumt å vende ryggen til dette, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.

Han legger imidlertid til at budsjettet ikke gir klimaet farten det trenger, og at samarbeidspartiene må forvente flere krevende forhandlingsrunder med regjeringspartiene om samarbeidet fortsetter.

– Vi har ikke fått det grønne skatteskiftet som regjeringen lovet i forrige statsbudsjett, og selv om avtalen er en betydelig forbedring i forhold til det opprinnelige forslaget på mange områder, så mangler noen av de vesentlige grepene som er nødvendig for å oppnå de kuttene Stortinget har vedtatt vi skal gjøre de neste årene, sier Holm.

Hans kollega i Naturvernforbundet, leder Silje Ask Lundberg, er langt tydeligere i sin vurdering av enigheten. Til egne nettsider sier hun at hun er skuffa:

– Dette budsjettet viser hvor vanskelig det er når et parti som ikke tror på klimaendringer styrer finansdepartementet. Nok en gang har Høyre og FrP tvunget Venstre og KrF med på et budsjett som ikke leverer på klima, sier hun.

Biodrivstoff

Budsjettavtalen inkluderer CO2-fond, støtte til overgang mot nullutslippsvarebiler, økt utbygging av ladeinfrastruktur, og økt bruk av fornybart drivstoff gjennom økt omsetningspåbud. Zero omtaler dette som «viktige nye grep som vil gi store utslippsreduksjoner på lang sikt».

Naturvernforbundet er derimot «svært bekymret», og trekker blant annet frem satsingen på biodrivstoff Regjeringen legger opp til.

Biodrivstoff i budsjettenigheten

  • (5) Stortinget ber regjeringen trappe opp omsetningskravet for biodrivstoff til veitrafikk og delkravet om avansert biodrivstoff i årene 2017-2020. Delkravet om avansert biodrivstoff settes til 2,5 pst. fra 1. oktober 2017, 3,5 pst. i 2018, 4,5 pst. i 2019 og 8 pst. i 2020. Det generelle omsetningskravet trappes opp i takt med dette til 20 pst. Opptrappingsplanen forskriftsfestes.

  • (6) Stortinget ber regjeringen følge markedet for avansert biodrivstoff tett, og fremme forslag om å heve omsetningskravet ytterligere dersom tilgangen i markedet og kostnadene tilsier det.

  • (9) Stortinget ber regjeringen utrede satellittbasert veiprising for tungtransport. Utredningen skal også inneholde en vurdering av hvordan et slikt system vil slå ut for nullutslippsbiler og overgang til biodrivstoff.

Last ned hele verbalforslaget for statsbudsjettet 2017 her

Ifølge Ask Lundberg har denne satsingen «en usikker virkning for klima og miljø.»

– Det største problemet er likevel at denne regjeringen nekter å innse at det må bli dyrere å forurense, sier Ask Lundberg.

I likhet med Zero-lederen roser hun imidlertid Venstre og Krf for innsats i forhandlingene med Regjeringen.

– For kollektivtransporten i byene, og jernbaneutbygginger er det mye bra i denne enigheten, og det er kommet noe mer til arbeidet for å ta vare på naturen. Men til gjengjeld skal det bygges masse motorvei, som undergraver det viktige arbeidet med satsing på tog og kollektivtransport. I sum er derfor ikke dette budsjettet godt nok for klima eller miljø, avslutter Ask Lundberg.

Utslippsreduksjoner

Holm i Zero mener Regjeringens opprinnelige forslag gjorde nullutslippsbiler mindre konkurransedyktige, fordi forslaget reduserte avgiftene på forurensende biler. I det nye forslaget er «viktige grep som snur dette i riktig retning» gjort, mener han.

– En langsiktig politikk for at nullutslippskjøretøy skal være mest lønnsomt med videreført nullsats for moms på elbil til 2020 og bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler maksimalt skal betale halv takst på parkering, bom og ferje muliggjør en videre vekst i overgangen til utslippsfrie biler, sier han.

Likevel advarer ZERO-lederen mot å stole for mye på enighetens verbalvedtak:

– Budsjettet inneholder mange verbalvedtak som kan gi utslippskutt og forventninger til at Regjeringen skal levere på flere områder. Det blir avgjørende viktig at Stortinget følger nøye med for å sikre at ikke nye løfter blir brutt, sier Holm.

Også Natur og Ungdom roser Venstre og KrF for å ha fått gjennomslag for mange viktige klimatiltak, skriver NTB. Samtidig kritiserer de regjeringen for å være lite opptatt av å ta klimahensyn.

– Etter tøffe forhandlinger er det fremdeles trist å kunne konstatere at regjeringen, med Erna Solberg i spissen, virker mer opptatt av å snakke om klima enn å gjøre det som trengs for å løse vår tids største utfordring, sier leder Ingrid Skjoldvær i Natur og Ungdom ifølge NTB.

– Jeg vil berømme Venstre og Kristelig Folkeparti for å ha tatt sitt ansvar som miljøpartier på alvor og satt hardt mot hardt. Norge trenger modige politikere og et budsjett som oppfyller de klimamålene Stortinget har satt for 2020, tilføyer hun.

Powered by Labrador CMS