Samfunnsansvar

Grunn til å smile: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Norske elever presterer bedre enn snittet for første gang

Norske 15-åringer gjør det litt bedre, mens mange andre gjør det litt dårligere, viser de senste PISA-resultatene. Samlet gjør norsk skole et solid hopp på rangeringen.

Publisert Sist oppdatert

Etter mange år som en svært gjennomsnittlig skolenasjon klatrer Norge nå på PISA-rangeringen.

Norske 15-åringer ligger over OECD-snittet i alle tre disipliner, viser den internasjonale kartleggingen.

Ved forrige måling, i 2012, lå norske skoleelever under snittet i matematikk og naturfag, mens legeegenskapene var gode. På tre år har norske 15-åringer hatt en fremgang på tre poeng i naturfag, fem poeng i lesing og ett poeng i matematikk. Leseegenskapene til norske 15-åringer er blant de aller beste i OECD.

Tallene i undersøkelsen viser at norske elevers prestasjoner i naturfag er stabile fra 2009 til 2015. Fra 2006, da naturfag var hovedtema forrige gang (og første gang), ser man imidlertid fremgang.

– Likevel framstår naturfag som det fagområdet hvor vi har de største utfordringene, og hvor det ikke har vært samme målrettede innsats som i lesing og matematikk, heter det i en uttalelse fra Utdanningsdirektoratet.

Likt tilbud

Ifølge undersøkelsen gir ulik sosial og økonomisk bakgrunn mindre utslag hos norske elever enn andre plasser.

Som i tidligere målinger er det små forskjeller mellom skoler i Norge. I internasjonal sammenheng er Norge et av de landene der «sosioøkonomisk bakgrunn» har minst betydning for elevenes resultater, konkluderer Udir.

– Dette viser at norsk skole i stor grad evner å gi et likeverdig skoletilbud til elever med ulik bakgrunn, mener de.

Over snittet

Totalt 24 land ligger over OECD-snittet i alle tre disipliner. Norge kapret den siste av de 24. plassene, og posisjonerer seg med det foran Sverige, USA, Frankrike, Russland og Spania. Det er første gang Norge er over gjennomsnittet på en PISA-måling.

Norge er imidlertid kun det tredje beste landet i Norden, etter Finland på femte plass og Danmark på 21. plass.

Singapore, Japan, Estland, Kinesisk Tapei (Taiwan) og Finland topper rangeringen.

Læringsmiljø

TIMSS-undersøkelsen fra slutten av november viser at det hersker er svært godt læringsmiljø ved norske skoler. Det har forskere knyttet til elevenes prestasjoner i matematikk og naturfag, hvor det har vært en sterk og signifikant fremgang siden 2011.

Selv om PISA-resultatene ikke tyder på en like sterk signifikant fremgang i disse fagene, viser undersøkelsen en positiv utvikling i elevenes læringsmiljø.

Ifølge Udir rapporterer norske elever om mindre bråk og uro i timene sammenliknet med hva elever i de andre nordiske landene rapporterer, og gjennomsnittet for OECD-landene.

– Norske elever opplever også høy grad av tilhørighet til skolen, og det er gode relasjoner mellom lærere og elever. Analyser viser en positiv sammenheng mellom læringsmiljø og elevenes resultater, heter det i uttalelsen fra direktoratet.

PISA-undersøkelsen

  • PISA (Programme for International Student Asessment) måler kompetansen til 15-åringer i lesing, matematikk og naturfag.

  • Undersøkelsen tar også sikte på å gi informasjon om andre forhold ved skolen, for eksempel om elevenes interesser og holdninger til faget og deres oppfatninger av undervising og skolemiljø.

  • PISA-undersøkelsen blir gjennomført hvert tredje år. Alle de tre fagområdene er med hver gang, men de bytter på å være hovedområde. For 2016-rapporten (som tar for seg 2015) er naturfag hovedområde.

  • Undersøkelsen er et samarbeid mellom medlemslandeme i OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).

  • 510.000 elevar fra 65 land er med i PISA. Omtrent 4700 norske elever fra 198 skoler deltar.

(Kilde: Regjeringen.no, OECD)

Powered by Labrador CMS