Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Slike ledere vil de ansatte ha

Ydmykhet og tillit er nøkkelegenskaper hos en leder. Det mener ansatte i en dansk undersøkelse, og får støtte fra ekspertene.

Publisert Sist oppdatert

På den ene siden står jeg-lederen, som tar ære, og har en finger med i alt. På den andre siden står vi-lederen, som er anerkjennende og delegerer ansvar.

Tillit motiverer

Den ydmyke lederen tar ikke æren for sine arbeideres oppnåelser. Han/hun tar ikke æren, men gir anerkjennelse til sine ansatte, og dermed også en påfølgende følelse av stolthet. Dette forklarer Lene Flensberg, bokaktuell med «Håndbog i Ledelse», til djoef.dk.

- Et forskningsprosjekt blant kunnskapsarbeidere avdekket at den største motivasjonsfaktoren er mestringsfølelse og meningsfylt arbeid, heller enn anerkjennelse fra ledelsen og lønnsøkning, sier hun.

Dette henger i stor grad sammen med tillit. I en Djøf-undersøkelse fra 2014 om ledelseskvalitet svarte ansatte at tillit og følelsen av å bli hørt de viktigste kriteriene hos en god leder

Anders Drejer fra Institutt for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet er enig i dette.

- Folk er i utgangspunktet motiverte. Men de blir demotiverte dersom lederen driver for mye detaljstyring. En god sjef gir sine medarbeidere plass til å blomstre, og dette krever en tro på at de ansatte både vil og kan, sier han til djoef.dk.

Dette stemmer også overens med de tradisjonelle jobbtilfredshetsmodellene, som sier at autonomi er en av de viktigste faktorene til trivsel og motivasjon.

Mer enn en budbringer

En god leder forstår maktspillet, og er mer enn en budbringer fra toppledelsen, forklarer Flensborg. Den gode lederen fraskriver seg ikke ansvar, prøver ikke å pakke inn negative nyheter, og vil også utfordre og prøve å påvirke beslutninger som kommer ovenfra.

- Det enkleste i verden er ansvarsfraskrivelse, sier Drejer. Den gode lederen tar ingen snarveier, og tar drittjobben selv.

Sjefen skal også være et godt forbilde, og hjelpe til med å balansere jobb og fritid.

Drejer mener at det går an å være en like god sjef for alle. Flensborg er mer usikker, og eksemplifiserer med at Steve Jobs angivelig var en forferdelig personalleder.

De viktigste lederegenskapene hos en leder med personalansvar, fra Djøf-undersøkelsen:

  • Utvise tillit
  • Lytte til sine ansatte
  • Skape tillit mellom ledelsen og medarbeiderne
  • Delegere ansvar
  • Kunne begrunne avgjørelser
  • Kunne motivere
  • Sikre balanse mellom arbeid og privatliv
  • Skape grobunn for samarbeid
Powered by Labrador CMS