Nyskaping

Illustrasjon. En sjåfør benytter seg av både Ubers- og Lyfts app-tjenester.

VW og Toyota inn i kampen om bildelingstjenester

Gigantaktører i bilmarkedet kaster millioner etter Uber og deres konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Fra før har General Motor gjort sin interesse i bildelingstjenester klinkende klar, med investeringeringer på 500 millioner dollar i Ubers argeste konkurrent Lyft.

Nå har to andre mektige aktører kastet seg inn i bil-app-verdenen: Volkswagen og Toyota. Førstnevnte har investert 300 millioner i en annen, mindre kjent Uber-konkurrent, Tel Aviv-baserte Gett.

Toyota, som i fjor ble kåret til verdens mest verdifulle bilmerke (verdi 409,77 milliarder kroner) av Interbrands, har åpenbart troen på at Uber vil fortsette å være den ledende aktøren i bildelingsmarkedet, og har derfor investert og inngått partnerskap med selskapet.

– Bildeling har et enormt potensiale med tanke på å forme framtidens mobiliyey. Gjennom dette samarbeidet med Uber vil vi utforske nye måter å levere sikre, praktiske og atteaktive forflytningstjenester til kunder, sier Shigeki Tomoyama, leder for Toyotas "Connected Company"-prosjekt i en pressemelding.

I partnerskapet mellom Uber og Toyota ligger det blant annet gunstige leasing-avtaler for Uber-sjåfører, men Tomoyama presiserer at det på sikt blir et "dypere samarbeid" mellom partene.

Også VW har klokketro på at markedet for "on-demand mobility" - forflytning etter behov - vil få en eksplosiv vekst den kommende årene. Med investeringene i Gett har de allerede tjenester klare i 60 byer rundt om i verden.

"Innovative, digitalt integrerte tjenester som dekker alle aspekter av mobilitet lover svært sterk vekst og enorme inntjeningsmuligheter de kommende årene," heter det i en uttalelse fra selskapet, som fortsatt jobber med å rette opp inntrykket etter utslippsskandalen fra 2015.

VW slår fast at de vil bli verdensledende i det nye, app-baserte markedet innen 2025.

– Partnerskapet med Gett markerer første milepæl for VW-gruppen på vegen mot å tilby integrerte mibilitets-løsninger som fremhever forbrukeren og dens behov, sier Matthias Müller, en styreformann i selskapet.

Også Gett er etablert i over 60 byer på verdensbasis, inkludert London, Moskva og New York. Selskapet opplyser at over halvparten av de karakteristiske "Black Cab"-drosjene i London benytter seg av tjenesten til Gett.

Powered by Labrador CMS