Skriv til DP SYNSPUNKT.

En LinkedIn-post førte til fem henvendelser, som ble til to intervjuer for å diskutere karrieremuligheter.

Historien om en LinkedIn-post som ble til to jobbintervjuer

Mange får lite igjen av å være på Linkedin, mens andre får mulighetene servert på sølvfat, skriver Alisa T. Jensen.

Publisert Sist oppdatert

Alisa T. Jensen er karrierecoach, foredragsholder, og grunnlegger av HR Ekspertene. I dag leder hun LinkedIn Visibility Bootcamp i Norge og Europa.

SYNSPUNKT: Funker ikke LinkedIn for deg, så har du sikkert gjort noe feil. Her er en sann historie om en som oppdaget verdien av LinkedIn på en uventet og spennende måte.

Historiens helt - vi kaller ham Alex - er en hyggelig familiefar som liker raske biler og mountain biking. Han har teknisk bakgrunn og jobbet de siste årene som Director of Operations i flere ingeniørselskap.

Vi møtte Alex da han søkte å bli med på vår «bootcamp» før sommeren. Prosjektet gikk ut på å teste LinkedIns algoritmer som påvirker synlighet, der deltagerne fikk diverse øvelser å gjennomføre og rapportere på i løpet av flere uker. Algoritmene til LinkedIn endres med jevne mellomrom, og det er forskjellige elementer som gjør at for eksempel en statusoppdatering får mer visninger enn en annen.

Prosjektet gikk ut på å teste LinkedIns algoritmer som påvirker synlighet

Siden alle har forskjellige erfaringer med LinkedIn, satte vi som mål å finne ut av hva som funker for alle. Derfor samlet vi en gruppe med svært diverse profiler og utgangspunkt: fra 300 til 25000 kontakter på LinkedIn, fra nærmest null aktivitet til regelmessig aktivitet; fra selvstendige konsulenter til daglig ledere, fra IT til HR, fra offshore til barnemat og veldedighet…

Sistemann inn

Alex var en av de siste som fikk invitasjon til å bli med. Han kom fra en spennende og kunnskapsrik industri, var kjent med de vanlige funksjonene på LinkedIn, og hadde ca 1200 kontakter. Alt dette var bra nok for å kunne delta.

Men, under kvalifiseringssamtalen hadde vi vanskelig med å forstå hva Alex egentlig hadde av erfaring og kompetanse: profilen hans kunne nok forstås bare av ham alene.

Prosjektet hadde derimot to viktige krav til alle deltagere: 1) å definere en tydelig kompetanseprofil, og 2) å demonstrere evnen til å snakke om sitt fag på en måte som er forståelig for “vanlige dødelige”. Kvalifiseringssamtalen med Alex viste at han kunne gjøre nr 2), mens vi hjalp ham å avgrense og tydeliggjøre kompetansen han skulle bruke i prosjektet.

Alex fikk være med.

Overrasket alle

Alex’s aktivitet den første uken overgikk alle forventningene. Vi designet øvelsene for å få en økning i engasjementsnivået og synligheten, men regnet ikke med at forskjellen skulle bli så drastisk. Alex fikk i snitt 9 ganger større rekkevidde per post enn han pleide å få før bootcampen.

Da Alex rapporterte inn dataene, nevnte han at han hadde fått hele fem henvendelser på LinkedIn som resultat av post nr 2, som ble hans mest populære post siden han registrerte seg på LinkedIn. Noen dager senere fortalte han at henvendelsene ble til to intervjuer for å diskutere karrieremuligheter.

Alex fikk i snitt 9 ganger større rekkevidde per post enn han pleide

Hvorfor funket denne posten så bra?

Vi analyserer stadig hva som gir mest uttelling på LinkedIn for å nå diverse karriere- eller forretningsmål, og Alex har gjort mye riktig.

Det er 3 ting som gjorde posten til en suksess:

1. Innhold

Posten handlet om fallgruver i tekniske prosjekter satt opp som en punktliste, med forklaring på hvorfor det skjer. Temaet er ikke nytt, men posten ga mye verdi i en relativt kort tekst.

Posten ga like mye verdi til Alex, da han fikk vist frem sin erfaring og ekspertise, og synliggjorde sin sjeldne kombinasjon av teknisk forståelse og lederegenskaper. Ingen steder ble det hintet om at Alex ville ha en ny jobb.

Alex viste frem sin unike personlige merkevare som markedet opplevde som verdifull.

Posten ga mye verdi i en relativt kort tekst.

2. Format

Bortsett fra selve innholdet, styres synligheten av LinkedIns tekniske algoritmer. Under bootcampen eksperimenterte vi med forskjellige tekniske elementer for å se effekten av dem på postens rekkevidde.

Alex’s post hadde et kombinert format med tekst og bilde, hadde en spennende åpning, var delt opp i punkter og medium-lang. Hvert av elementene gjorde sitt for at posten ble lagt merke til, oppfattet som interessant, og ble engasjerende.

3. Bootcamp-effekten

Alex’s post var en av oppgavene i bootcampen, og ble testet av prosjektteamet. I denne prosessen får man en uunngåelig boost av synlighet i starten, som gjør at posten får bedre rekkevidde totalt. Denne effekten så vi hos forskjellige deltagere og på forskjellige poster, så det er kombinasjonen av de tre punktene over som gjorde Alex’s post traff så mange som trengte hans kompetanse.

Oppskriften på å bli headhuntet

Alex er et flott eksempel på hvordan riktig bruk av LinkedIn gir flere karrieremuligheter. Det er dog sjelden det skjer etter en enkeltpost.

Ifølge våre observasjoner tar det mellom 6-9 måneder for å etablere en tydelig posisjon, for at relevante mennesker skal legge merke til deg, og skjønne hva de kan trenge deg til. I tillegg er ikke alle måneder like effektive (for eksempel rundt jul), høsten pleier å være best.

Så om du vil ha nye muligheter til neste år, bør du starte med LinkedIn i dag.

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Powered by Labrador CMS