Arbeidsliv

INKLUDERINGSDUGNAD: Ringer i Vannet er NHOs bidrag til regjeringens inkluderingsdugnad. Bildet viser statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen og kulturminister Trine Skei Grande under oppstartkonferansen for inkluderingsdugnaden i juni.

Nav skal lære av NHO

Ved årsskiftet gikk startskuddet for et nytt samarbeid mellom NHO og Nav, basert på erfaringene med NHOs rekrutteringsstrategi Ringer i Vannet. Navs mål er å komme tettere på arbeidsgiverne.

Publisert Sist oppdatert

Rekrutteringsstrategien Ringer i Vannet er NHOs flaggskip i bestrebelsene på å få folk utenfor arbeidslivet i jobb. Om lag 600 mennesker får årlig jobb gjennom denne satsingen, som er et samarbeid mellom NHOs medlemsbedrifter og arbeidsinkluderingsbedriftene som er organisert i NHO.

Ringer i Vannet-metodikken tar utgangspunkt i arbeidsgivers behov for arbeidskraft og innebærer tett oppfølging av både arbeidsgiver og kandidat både før, under og etter ansettelse.

Samarbeidsprosjekt

Nå skal denne metodikken prøves ut også utenfor NHOs egne rekker. I statsbudsjettet for 2019 har regjeringen bevilget 3,5 millioner kroner til Ringer i Vannet 2, som er et toårig samarbeidsprosjekt mellom NHO og Nav.

Regjeringen begrunner bevilgningen med at prosjektet vil bidra til å bygge ut Navs kontaktnett med bedrifter som er villige til å delta i regjeringens inkluderingsdugnad.

Les også: – Ringer i Vannet-metodikk stiller krav til Nav

Satsingen innebærer at Ringer i Vannet-metodikken skal utprøves i tre pilotprosjekter i Nav-regi. De tre prosjektene skal gjennomføres i Trøndelag, region Vestland og Oslo.

Intensjonen er å få med flere arbeidsgiverorganisasjoner i prosjektet.

Bidrag til inkluderingsdugnad

– Initiativet til den nye Ringer i Vannet-satsingen kom fra NHO. Dette er vårt bidrag til regjeringens inkluderingsdugnad, sier Janne Krohn-Hansen.

Hun er ansatt som prosjektleder i NHO for den nye satsingen og kommer fra stillingen som regionansvarlig for Ringer i Vannet i Trøndelag og Nordland.

PILOTPROSJEKTER: – Tanken bak det nye Ringer i Vannet-samarbeidet med Nav er å se om man kan generalisere arbeidsmetodikken fra Ringer i Vannet, sier prosjektleder Janne Krohn-Hansen i NHO. Foto NHO

Det var resultatene fra en evalueringsrapport fra NTNU om Ringer i Vannet som fikk NHO til å ta dette initiativet. Evalueringen ble utført på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet.

– Rapporten hadde en positiv vurdering av Ringer i Vannet, men stilte spørsmål ved hvor mye det monner. For å få flere på utsiden inn i ordinære jobber anbefalte evalueringen å tenke utover NHO og NHOs medlemsbedrifter. Rapporten pekte blant annet på handelsnæringen der mange er organisert i Virke, og på offentlige arbeidsgivere, sier Krohn-Hansen.

– Ringer i Vannet-metodikken har etter all sannsynlighet et potensial for hele sektoren som tilbyr arbeidsmarkedstiltak, tilføyer hun.

Fortsetter egen satsing

– Tanken bak det nye Ringer i Vannet-samarbeidet med Nav er å se om man kan generalisere arbeidsmetodikken fra Ringer i Vannet, der man tar utgangspunkt i arbeidsgivernes behov for arbeidskraft. De tre pilotprosjektene skal se på hva det er mulig å få til, sier Krohn-Hansen.

Parallelt med det nye samarbeidet med Nav, skal NHO videreføre sin egen Ringer i Vannet-satsing og fortsette å mobilisere inkluderingsviljen blant egne medlemsbedrifter, forteller hun.

– Vi har 26 000 medlemsbedrifter i NHO, og vil forsterke satsingen for å få flere av dem til rekruttere personer som står utenfor arbeidslivet.

Vi ser dette som en mulighet til å styrke kompetansen til Nav.

Nav vil komme nærmere arbeidsgiverne

For Nav vil et hovedmål med det nye Ringer i Vannet-samarbeidet med NHO være å styrke kontakten med arbeidsgiverne, sier seksjonssjef Kari Mæland i Nav.

Mæland har ansvar for arbeidsgiverkontakten i Nav og har selv bakgrunn fra NHO og erfaring fra satsinger for et inkluderende arbeidsliv.

TETTERE PÅ ARBEIDSGIVERE: Gjennom samarbeidet med NHO ønsker vi å rykke nærmere arbeidsgiverne og lære mer om deres behov, sier seksjonssjef Kari Mæland i Nav. Foto Nav

– Utgangspunktet for Navs arbeid er den enkelte brukers behov. Samtidig er det viktig at vi kommer tettere på arbeidsgiverne. Matching er et viktig stikkord, sier Mæland til Velferd.

– Ringer i Vannet tar utgangspunkt i bedriftens behov, og gjennom samarbeidet med NHO ønsker vi å rykke nærmere arbeidsgiverne og lære mer om deres behov. Vi ser dette som en mulighet til å styrke kompetansen til Nav.

Både NHO og Nav har mye å vinne på dette samarbeidet, mener Mæland.

– NHO har en rekke konsernavtaler, og vi vil få tilgang til disse. Samtidig jobber Nav selv med bransje- og konsernavtaler. For NHOs medlemsbedrifter vil samarbeidet med Nav innebære at de får tilgang til flere kandidater.

Mæland mener det vil være verdifullt å få med arbeidsgiverorganisasjoner som Virke og Spekter i den nye Ringer i Vannet-satsingen. De to organisasjonene har egne satsinger på inkluderende rekruttering.

– Vi ser fram til å få del i deres erfaringer, sier hun.

Powered by Labrador CMS