Arbeidsliv

Bare 20 prosent av bedriftene prioriterer ifølge Global Pricing Study temaene prisstrategi og fastsetting av priser høyt.

Dette må bedriftene gjøre for å unngå å bli offer for økende inflasjon

– Bedriftene må gå gjennom prisstrategiene sine. Ellers kan de få betydelige tap, og i ytterste konsekvens risikerer de å underminere sin egen virksomhet fordi inntektene ikke dekker økte omkostninger til blant annet råvarer, sier Nicolai Broby Eckert.

Publisert Sist oppdatert

Det må skje noe nå hvis norske bedrifter skal unngå å bli offer for økende inflasjon.

Advarselen kommer fra Simon-Kucher & Partners, verdens ledende konsulenthus innenfor pris-, salgs- og marketingstrategier.

– Covid-19-pandemien fikk mange til å tro at de internasjonale markedene var på vei inn i en periode med økonomisk tilbakegang. Men realiteten er at vi ser inn i en økonomisk vekst som vi ikke har sett maken til på nesten 40 år.

– Råvareprisene stiger markant, og det er tydelige tendenser til økt inflasjon. Det er en situasjon som har overrasket mange bedriftsledere, sier managing partner Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners i Oslo.

Ifølge Eckert, overser man i mange bedrifter hvor viktig en gjennomtenkt prisstrategi er, spesielt i tider med økende forbrukerpriser.

– Det har ikke vært økende inflasjon de siste årene, og derfor har det ikke vært nødvendig å fokusere på prisstrategien. I mange bedrifter har prissettingen falt noen plasser ned på prioriteringslisten. Men nå er det nødvendig å sette priser i fokus igjen.

Han mener bedriftene må gå gjennom prisstrategiene sine. Ellers kan de få betydelige tap, og i ytterste konsekvens risikerer de å underminere sin egen virksomhet fordi inntektene ikke dekker økte omkostninger til blant annet råvare

Blir ikke gjennomført

Simon-Kucher & Partners har i undersøkelsen Global Pricing Study tidligere i år vist at betydningen av fastsettelse av priser og prisstrategier i mange bedrifter er undervurdert og ikke får nok oppmerksomhet.

Omtrent 60 prosent av dem som deltok i undersøkelsen svarte at de forventer et bedre resultat i 2021 enn i 2020. Men som de viktigste drivere i forhold til vekst, svarte de fleste økende etterspørsel og lavere omkostninger.

– Prisøkninger var generelt ikke en del av bedriftenes agenda, og det kan i en tid med økende inflasjon få stor negativ betydning for bedriftenes fortjenestemarginer, sier senior director Håkon Sæberg fra Simon-Kucher & Partners.

Bare 20 prosent av bedriftene prioriterer ifølge Global Pricing Study temaene prisstrategi og fastsetting av priser høyt.

I tillegg kommer at selv om de fleste bedrifter planlegger prisstigninger i år, svarer bedriftene også at de i gjennomsnitt bare gjennomfører en tredjedel av de planlagte prisstigningene.

10 gode råd til fastsetting av pris:

Unngå disse feilene:

  • Bare én prisstigning i året

  • Manglende mot til å snakke om priser

  • Fokus bare på omkostninger, dvs. manglende fokus på verdi

  • Alltid å skylde på «markedet»

  • Prisstigninger uten grundige forberedelser

Gjør i stedet følgende:

  • Jobb veloverveid med differensierte priser

  • Sørg for at toppledelsen støtter prisstigninger

  • Bruk supplerende priselementer som gebyr og tillegg til prisstigninger

  • La salgsteamet få en del av framgangen dere oppnår med prisstigningene

  • Utnytt alle muligheter til prisstigninger, og husk alltid å gjennomfør planlagte prisstigninger

Kommuniser prisstigningene

Global Pricing Study viser også at selskapers evne til å lykkes med å ta ut pris har vært fallende det siste tiåret.

I 2012 lykkes respondentene i snitt med å få 50 prosent av prisøkningene de meldte. I 2017 var det 37 prosent og i 2021 var det 33 prosent.

Håkon Sæberg understreker at det ikke er likegyldig hvordan man gjennomfører prisreguleringer.

– I stedet for å ha samme prosentuelle prisstigning over hele linjen, bør man sette opp prisene på områder med mindre prisfølsomhet. Prisfølsomheten på ulike former for gebyr er for eksempel langt lavere enn på produkter og løsninger.

– I tillegg er det viktig at man får kommunisert og motivert prisstigningene overfor kundene. Hvis man forteller kundene om årsaken til prisstigningen, vil kundene ofte være tilbøyelige til å godta at de må betale mer, sier Håkon Sæberg.

Powered by Labrador CMS