Ledelse

«Alt vi tenker om bedriftskultur er feil»

Bedriftskultur kan forene, men også splitte folk, påpeker John Traphagan, professor ved University of Texas.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review tar professor John Traphagan til orde for at man er for opptatt av kultur som et verktøy for å skape enhet og samarbeid i organisasjoner.

En av grunnene til at han mener at kultur tillegges for stor vekt, er at de verdiene som presenteres som felles verdier i en organisasjon, gjerne ikke er så felles som man tror.

For hvor enige er folk egentlig om verdier når det kommer til stykket?

Ulike tolkninger

Tenk på en verdi som «ansvarlighet». I utgangspunktet er det en verdi det er lett å være enig i, men det blir straks verre når man begynner å snakke om hva «ansvarlighet» faktisk skal innebære i praksis. Eller hva med en verdi som «frihet»? Eller «positiv endring»? Hva betyr det egentlig i praksis? Når ord skal bli til handling? Professor Traphagan mistenker at tolkningen vil være veldig forskjellig fra enkeltmenneske til enkeltmenneske, alt etter hvilke personlige verdier og mål de har.

Han viser også til at det å forsøke å skape en «kultur» også inngår i maktspill på arbeidsplasser, og at «kultur» kan brukes både for å oppnå makt og begrense makt.

Forener og splitter

Professoren advarer ledere mot å tro at alle medarbeiderne faktisk står inne for et sett med kjerneverdier som uttrykkes av organisasjonen.

Han viser til at kultur kan bringe folk sammen, men at kultur er en kompleks variabel som like gjerne kan splitte folk. Noen ganger skjer begge deler – samtidig.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS