Ledelse
– Du blir oppfattet som sterkere når du gir oppriktige unnskyldninger
Du rakk ikke deadline, mistet en kunde, lanserte et dårlig produkt eller feilet på annen måte, slik at du fikk en ripe i lakken. Dette kan ha gått ut over kredibiliteten din, bedriften din og teamet ditt.
Slike ting skjer. Spørsmålet er: Hva gjør du nå?
Ifølge Vanessa Van Edwards i Entrepreneur starter ledere med å finne dekkhistorier eller å ignorere problemet de har skapt. En global undersøkelse, gjennomført av The Forum Corporation slo fast at bare 19 prosent av ledere kommer med en unnskyldning på jevnlig basis når uheldige ting skjer. Årsaken er at de ikke ønsker å tape ansikt, og at en unnskylding vil få dem til å virke inkompetente eller svake.
Forskning viser at lederne som er redde for å komme med oppriktige unnskyldninger tar feil. En studie, publisert i The Journal of Business Ethics viser at ledere som beklager sine tabber faktisk blir oppfattet som både sterkere og mer inspirerende enn de som ikke anerkjenner sine feiltrinn.
Van Edwards understreker at det må gjøres et grundig stykke arbeid etter at en leder har gjort feil, men at dette er noe som lønner seg på sikt. Slik kan du gjøre det: