Ledelse

Har du en en effektiv medarbeider som slurver?

Her er noen råd om hvordan du kan lede dem.

Publisert Sist oppdatert

Du må gå forsiktig frem, mener ledelseskonsulenten Marlin Trossing.

I et intervju med kollega.se, medlemsavisen til Sveriges største fagforbund; Unionen, sier hun at det å be en ansatt om å jobbe litt saktere, kan være ødeleggende. Konsulenten anbefaler andre fremgangsmåter for å komme slurv, unøyaktighet og feil til livs.

Tydelighet

En mulig fremgangsmåte, er å være veldig tydelig når arbeidsoppgaver deles ut. Hvis det er veldig viktig at det ikke blir gjort feil når oppgaven løses, forklar tydelig hvorfor. Fortell om konsekvensene – ellers blir det lett for abstrakt. Hvis en medarbeider forstår hvorfor det er viktig å prioritere nøyaktighet fremfor hurtighet, øker sjansen for at det blir slik, tror Trossing.

Ligger det noe annet bak?

Konsulenten mener også at en god leder bør ta seg tid til å stille spørsmål ved hvorfor en medarbeider alltid har det så travelt, selv om ting ikke har noen bråhast. Trossing råder ledere til å ta seg tid til å snakke med medarbeidere for å finne ut hvordan de har det. Kanskje ligger det noe under denne måten å jobbe på. Det kan være stress, at oppgaven ikke er forstått, at han eller hun ikke har det bra på jobben etc.

Se på forutsetningene

Trossing sier til kollega.se at den viktigste oppgaven for lederen er å se til at medarbeiderne har gode forutsetninger for å gjøre en god jobb. Hun minner blant annet om at det er viktig at man setter rett person på rett oppgave, slik at man får det beste ut av både den som er rask og slurvete og den som er langsom og nøye. Konsulenten viser videre til at en selv om en leder skal stille krav til prestasjoner og sette tidsfrister, så er det sjefens jobb å skape et rolig og trygt arbeidsmiljø.

Powered by Labrador CMS