Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Slik takler du stressende sjefer

Mange ansatte oppfatter lederen som en belastning og ikke en kilde til inspirasjon.

Publisert Sist oppdatert

For hver brilliant leder der ute, finnes det titalls giftige sjefer. Professor Barbara Kellerman fra Harvard University har identifisert syv problematiske ledertyper:

Den inkompetente lederen, den stive lederen, lederen uten selvkontroll, den grusomme lederen, den korrupte lederen, den uvitende lederen og den onde lederen.

Det alle disse lederne har til felles er at de påfører sine ansatte en hel del stress. Ikke overraskende, viser forskning at det å ha en stressende sjef kan være relatert til det å ha posttraumatisk stresslidelse (PTSD), skriver Harvard Business Review.

Siden dårlige sjefer finnes overalt, er de vanskelige å unngå. Den beste måten å håndtere en dårlig sjef på, ville selvsagt være å bytte jobb. Problemet er at den nesten sjefen kan være like dårlig, eller i verste fall, enda verre.

Professor i bedriftspsykologi ved University College London, Tomas Chamorro-Premuzic deler tre råd for å håndtere stressende sjefer.

Lær å kjenne

Uansett hvor grusom sjefen din er, så er det stor sannsynlighet for at hen er konsekvente. Lær å forutsi deres atferdsmønstre og de vil bli et mye mindre problem.

Den pragmatiske tilnærmingen «det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær» kan også brukes for å håndtere en dårlig sjef. Når du har lært sjefen å kjenne, finnes det ingen unnskyldning for å ikke være forberedt.

I likhet med været, vil humøret til sjefen din svinge mye att og fram i løpet av en dag. Men deres personlighet vil danne et mønster, i likhet med klimaet.

«Fokuser på å forstå din sjefs mørke side – de uønskede personlighetstrekkene som ødelegger deres evne til å bygge og vedlikeholde teamet rundt seg og engasjere de ansatte,» skriver Chamorro-Premuzic.

Slik takler du de forskjellige sjefene:

Den hissige sjefen: har intense humørsvingninger, er uforutsigbar, har sterke følelsesmessige reaksjoner, mobber og trakasserer. Du håndterer sjefen ved å holde deg rolig og vente på at stormen skal passere.

Den skeptiske sjefen: Klarer ikke å stole på sine ansatte, er ekstremt kynisk, viser motvilje og har en paranoid holdning. Du håndterer sjefen ved å bruke forskningsbaserte argumenter, ikke still spørsmålstegn ved dem og ikke forvent at de stoler på deg.

Den forsiktige sjefen: Frykter kritikk, tar ikke risikoer, vil ikke omfavne nye muligheter og er imot all form for innovasjon. Du håndterer sjefen ved å følge prosessen, bevege deg sakte fremover og ikke bry deg.

Den reserverte sjefen: Ikke interessert i andre og deres følelser, mangler evne til å kommunisere og vanskelig å lese. Du håndterer sjefen ved å kommunisere via e-post i stedet for ansikt til ansikt. Du må respektere deres privatliv.

Den bedagelige sjefen: Sta, konfliktsky, passiv aggressiv og lite villig til å samarbeide. Du håndterer sjefen ved å ikke presse dem, anta at de ikke er enig med deg eller vil hjelpe deg selv om de virker positive (de er mest sannsynlig falske).

Den dristige sjefen: Arrogant, kravstor, narsissistisk og mangler evne til å godt erkjenne feil. Du håndterer sjefen ved å rose dem og validere egoet deres. Ikke anklag eller klandre dem, spesielt ikke i det offentlige.

Den rampete sjefen: Sjarmerende og manipulerende, hensynsløse risikovurdering, kjeder seg lett og er impulsiv. Du håndterer sjefen ved å snakke om politikk og sladder med dem – ha det gøy, men vær forsiktig.

Den fargerike sjefen: Melodramatisk, ekstravagant oppførsel, oppmerksomhetssøkende og mangler fokus. Du håndterer sjefen ved å være en lojal tilskuer, la dem underholde deg og ikke konkurrer med dem om oppmerksomhet.

Den fantasifulle sjefen: Eksentrisk, lite pragmatisk, dårlige visjoner, sprø ideer. Du håndterer sjefen ved å være begeistret for ideene deres, fokusere på det store bildet og være forberedt på å rydde opp etter hen.

Den flittige sjefen: Eiesyk, detaljstyrende, setter umulige standarder, kontraproduktiv og perfeksjonist. Du håndterer sjefen ved å ikke være uforsiktig, vær oppmerksom på kvalitet og oppretthold høye standarder.

Den pliktoppfyllende sjefen: Iver etter å tilfredsstille autoriteter og styre oppover, tenker på sine ansatte sist. Du håndterer sjefen ved å følge reglene, være lojal og hjelpe dem med å tilfredsstille sine egne sjefer.

Powered by Labrador CMS