Ledelse

Kjøper ut folk som ikke passer inn

Ansatte som gjorde en dårlig jobb eller som ikke fungerte sosialt ble kjøpt ut, viser svensk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE: Kristina Sutter-Beime, forsker i foretaksøkonomi ved Örebro universitet i Sverige, har intervjuet 50 ledere i private og offentlige virksomheter til sin avhandling «Den avvikande anställde - en studie av den disciplinära processens misslyckande».

Ifølge den svenske avisen Arbetsliv har hun forsøkt å finne ut hvordan ledere tenker og handler overfor medarbeidere som ikke passer inn. Bakgrunnen hennes er at konfliktsituasjoner i forskning ofte studeres fra medarbeidernes ståsted, mens man vet lite om ledernes holdninger.

4 situasjoner som går igjen

Ifølge Kristina Sutter-Beime snakket lederne som ble intervjuet om fire typer personer og handlingsmåter som går igjen, skriver Arbetsliv.

  • De som presterer for dårlig – møtes med handlingsplaner og tilbakemeldinger. Hvis det ikke lykkes blir personen kjøpt ut.

  • De som ikke fungerer sosialt – henter ofte inn en ekspert, en adferdsviter eller en arbeidsmiljøetat. Ønsker at den ansatte skal komme til innsikt. Hvis det ikke lykkes blir personen ofte kjøpt ut.

  • De som bryter interne regler – ved grove brudd utestenges personen ganske raskt. Om han eller hun ikke går frivillig, tenker lederne at de kan gå hardere til verks. Ved lovbrudd er politianmeldelse et alternativ.

  • De som av diffuse grunner ikke passer inn - lederne forsøker ikke å korrigere adferd. Det vanlige er at de snakker med den ansatte, forteller om sine følelser, prater om vedkommendes personlige egenskaper, viser til feil i arbeidet, gjør om på turnusordninger, omplasserer eller reduserer personens innflytelse.

Powered by Labrador CMS