Ledelse

Mentale tidsreiser kan være et nyttig lederverktøy, skriver Stanford-professor Robert Sutton.

Reis i tid med de ansatte

Hjelper du dine ansatte å distansere seg i tid fra utfordringene dere står midt oppi, kan det lette frustrasjoner og åpne for nye perspektiver.

Publisert Sist oppdatert

Robert Sutton er en organisasjonspsykolog og professor ved Stanford University. Han skriver i MIT Sloan Management Review om hvordan ledere kan ha nytte av å få med de ansatte på å «reise i tid».

Lette frustrasjoner

Som leder er det viktig å motivere de ansatte, og bidra til at de holder ut i krevende perioder. En måte å gjøre det på, skriver Sutton, er ved å ta i bruk mentale tidsreiser.

Å fokusere på at en ubehagelig hendelse er midlertidig gjør at folk blir mindre plaget av den

Han peker på tre måter ledere kan få sine medarbeidere til å skifte fokus, enten mot framtiden eller fortiden, og dermed lette frustrasjonene i nåtiden.

  • I tøffe perioder kan det hjelpe å minne om at om noen måneder, når man ser tilbake på dette, vil man oppfatte det som bare en midlertidig dump i veien.

  • Lederen kan også minne medarbeiderne på krevende perioder de har hatt i fortiden, og hvordan de klarte å overkomme og legge disse bak seg.

  • En tredje strategi er å se framover mot nye spennende prosjekter som medarbeiderne gleder seg til å ta fatt på så snart de har avsluttet det de strever med nå.

Sutton viser til forskning som tyder på at det å fokusere på at en ubehagelig periode eller hendelse er midlertidig, gjør at folk blir mindre plaget av den. Hvis du som leder klarer å minne medarbeiderne på at «dette går over», kan det hjelpe dem å holde motet oppe.

Forutse problemer

I artikkelen peker Sutton på enda en nyttig måte å bruke mentale tidsreiser, nemlig til å forutse og identifisere hindringer man kan forvente framover.

Ved starten av et prosjekt, eller når det skal tas en viktig beslutning, kan lederen be de ansatte se for seg at de et år senere ser seg tilbake og at det viste seg å være totalt mislykket. De ansatte bes om liste opp hva som gikk galt og hvorfor.

Forskning tyder på at denne måten å identifisere risiko er svært effektiv. Det å forestille seg at man ser seg tilbake og ser hva som har skjedd, i stedet for å se framover mot noe som skal skje, øker sannsynligheten for å korrekt identifisere fremtidige resultater med 30 prosent.

Det øker sannsynligheten for å forutse fremtidige problemer med 30 prosent

Sutton peker på at årsaken kan være at man endrer fokus fra å prøve å unngå alt som forstyrrer harmonien til at det går sport i å faktisk lete etter potensielle problemer.

Powered by Labrador CMS