Ledelse

Jesper Brandt er innom Normal-butikken i Torggata. Dette er en av de mest lønnsomme butikkene i Normalkjeden i Norge.

– Vi tenker litt annerledes. Vi lytter mer til kundene

Jesper Brandt solgte vikarfirmaet sitt og satset alt på å bringe den danske billigkjeden Normal til Norge. Nå selger butikkene velværeprodukter og godteri for over en milliard kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er 20 år siden Jesper Brandt vendte snuten mot Norge. Tanken om å vende hjem til Danmark har aldri streifet tankene hans. Han var bankmann i Danske Bank og var i gang med en utdannelse i eiendomsmegling da han bestemte seg for å flytte til Kristiansand sammen med sin nåværende kone.

– Jeg kjente ikke en sjel i Norge. Den første morgenen i Norge lovet jeg samboeren min at på slutten av dagen skulle jeg ha fått meg en jobb. Noen ganger er jeg kanskje litt for optimistisk.

Men Brandt klarte å holde hva han lovte samboeren.

En eiendomsmegler lovte ham arbeid innen to måneder. Det ble for lenge å vente. Deretter ruslet han inn på en kafe og slo av en prat med sjefen. Der fikk han tilbud om å starte neste dag.

– Jeg tenkte at det var verdens beste plass å få kontakt med folk, derfor slo jeg til på det tilbudet.

Tenker annerledes

Da Brandt og partneren henvendte seg til Normal i Danmark, fantes det bare seks butikker og det var ingen planer om å ta konseptet utenlands. I dag finnes konseptet i Sverige, Nederland og Frankrike, i tillegg til Norge og Danmark.

– Vi vet at nordmenn, som dansker, er glad i kjente merkevarer til en god pris. Konseptet var nyskapende, underholdende og spennende. Det fenget oss og vi merket den gode stemningen i butikkene.

Fra 2008 til 2016 var nedgangen i antall detaljhandelsbedrifter i Norge på 4,7 prosent, men trekker man fra netthandelselskapene som har startet opp, ser man at nesten hver tiende bedrift har forsvunnet.

– Grunnen til at vi gjør det så bra sammenlignet med andre billigkjeder, er fordi vi er nyskapende. Vi tenker litt annerledes. Vi lytter mer til kundene og lar dem komme med innspill til oss.

Hver gang innkjøpsavdelingen reiser på innkjøpsmesser rundt om i Europa, legger de ut innlegg på sosiale medier hvor de spør kundene om det er noen produkter de skal se etter.

– Kommer dere til å satse på nettbutikk?

– Enten konsentrerer man seg om å drive butikk, eller så satser man 100 prosent på netthandel. Jeg føler vi er flinke til å drive butikk i Normal.

Billige merkevarer

– Hvordan klarer dere å selge merkevarer til en betydelig mindre pris enn det konkurrentene gjør?

– Vi kjøper for det meste alltid varer i første ledd. Da slipper vi en del dyre grossister og mellommenn. Noen ganger parallellimporterer vi hvis vi ikke finner riktig pris . Vi har heller ikke en tungrodd eller stor organisasjon. Beslutninger og avgjørelser skal ikke gjennom en rekke avdelingen før de blir tatt. Er det noe jeg ønsker å ta opp med toppledelsen i Danmark, ringer jeg dem bare, så finner vi raskt ut av det.

Normal har heller ikke investert mye penger i reklame og annonser i tradisjonelle medium. I stedet satser de på sosiale medier.

Noen ganger er jeg ­kanskje litt for ­optimistisk, men det gikk til slutt

Selv om Normal har åpnet hele 80 butikker i Norge på to år, tror Brandt det er rom og etterspørsel etter omtrent 20 butikker til. Før de velger nye lokaler, gjør de grundig research og snakker med naboer om hvor mange mennesker som daglig går forbi og studerer kundegrunnlag og besøkstall i omådet

De etablerer kun butikker der hvor de regner med å få over 10 millioner i omsetning.

– Jeg får sommerfugler i magen hver gang vi åpner en ny butikk. Vi er også flinke til å gjøre en stor greie ut av det med åpningsfest hver gang.

Brandt tror årsaken til at Normal vokser, mens andre butikker går til grunne, er at de andre har vært for treige med å fornye seg.

– I det øyeblikket de bestemmer seg for å fornye seg, er det for sent. Mange kjeder har nok også overetablert seg og åpnet butikker for mange steder. Det er selvsagt vanskelig å få skipet på rett kurs hvis organisasjonen er for stor og tung. En del av vår strategi er å tilby flest mulig kunder det beste utvalget til lave priser samtidig som vi ikke ønsker å overetablere oss.

Fast lav pris

Normalt får butikken inn 100 nye produkter hver eneste uke. Noen av produktene er fast inventar, mens andre varer rullerer.

– Det gjør at det er spennende for kundene hele tiden, det blir som en skattejakt etter merkevarer til en rimelig pris.

Brandt forteller at mange kommer inn i butikken og lurer på hvor lenge tilbudene varer. De får bakoversveis når de hører at det er faste, lave priser og ingen kampanjetilbud.

– Vi prøver å ha de laveste prisene i markedet og har ikke store marginene mellom innkjøpspris og utsalgspris. Noen produkter tjener vi mer på enn andre. Overordnet er det mye penger å tjene i kosmetikkbransjen.

Vil nå mødrene

Butikkjeden har truffet blink på den yngre målgruppen, spesielt hos kvinner. Men i en undersøkelse viser det seg at det ikke er veldig mange nordmenn som kjenner til Normal.

– Vi går ikke rundt og tror vi har verdens mest kjente merkevare. Mange blir nok overrasket første gang de går inn i butikkene våre.

Nå jobber norgessjefen med å nå ut til enda flere og spesielt den eldre målgruppen: mødrene.

– Vi hører fra foreldre som har blitt fortalt om Normal fra barna sine. Nå kommer vi til å prøve å være litt mer synlige i andre medier. Mange vet nok ikke hva vi selger.

Vei inn i jobbmarkedet

I starten var det vanskelig å rekruttere folk til Normal. Nå må derimot kjeden ta bort stillingsannonser fordi de får så mange søknader.

– Det er helt vilt og noe vi er svært ydmyke over.

Normal skal være en arbeidsplass for alle og kjeden ansatter gjerne folk som har hatt utfordringer med å få seg arbeid. De samarbeider blant annet med Nav for å hjelpe folk å skaffe sin første jobb.

– Vi kan ikke gi alle jobb, men vi ønsker å være åpne og inkluderende. Det kan være et springbrett for å bygge opp arbeidserfaring og selvtillit.

Foto Selv om Normal har åpnet hele 80 butikker i Norge på to år, tror Jesper Brandt det er rom og etterspørsel etter omtrent 20 butikker til. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

En merkelig rase

De siste 20 årene har Jesper Brandt prøvd ut mye forskjellig – i ulike bransjer. Men som han sier selv, så lander han alltid på begge beina.

– Det gjør at en bare blir sterkere og litt mer forsiktig noen ganger.

– Hvordan vil du beskrive din lederstil?

Jeg er nok en merkelig rase, en blanding av mye forskjellig. Det kommer helt an på hva slags mennesker jeg jobber sammen med. Det viktigste er å forstå hvilke mennesker man har med å gjøre og hvordan man kan motivere den andre parten. Noen skal ha en hard tone, andre ros og noen trenger oppmuntrende ord.

En ting som alltid har vært viktig for Brandt er å alltid være tilgjengelig, åpen og ærlig.

– Man må ha stå-på-vilje. Hvis man bare vil noe sterkt nok, er faktisk alt mulig. Har man de grunnleggende kvalitetene, kommer man langt.

Lever for å motbevise

– Hvordan håndterer du situasjoner som ikke går din vei?

– Da får jeg enda mer energi. Jeg liker å bli utfordret. Det beste du kan si til meg er «det får du ikke til» eller «det klarer du ikke». Da skal jeg love deg at jeg får det til. Jeg elsker å motbevise.

Dersom det er personalkonflikter eller baksnakking på arbeidsplassen er han raskt ute med å rydde opp i det slik at det ikke utvikler seg.

Det blir som en skattejakt etter merkevarer til en rimelig pris

– Er det noen oppgaver du helst delegerer bort?

– Jeg trives ikke å være fullstendig begravet i papirarbeid og detaljer. Jeg vil heller ut å snakke med mennesker, komme med nye ideer og utvikle. Som leder har en tydelig visjon og vet hvor jeg vil med firmaet.

– Hva er din beste kvalitet?

– Det er ikke noe jeg er sinnsykt god på, men jeg kan veldig mye forskjellig og interesserer meg for mye. Jeg er ikke interessert i å holde meg i én bransje resten av livet. Forretning, utvikling og gründervirksomhet syns jeg er interessant. Så lenge jeg kan snakke med mennesker, arbeide fritt uten å bli begravet i rapportering og lange møter er jeg fornøyd.

Han håper rekrutterere fremover vil fokusere mer på hele mennesket – personligheten og lidenskapene deres og ikke bare på kvalifikasjonene.

Morfar som forbilde

Brandt har alltid hatt en iboende tro på at han skal få til ting. Hodet er alltid fylt med ideer. Han kan gå i butikker og sitte på restauranter å tenke på hvordan ting kan gjøres bedre og stille spørsmål om hvorfor ikke ting gjøres annerledes.

– Jeg kan sitte på restaurant og tenke «hvorfor har de så mange folk på jobb, det trenger de jo ikke». Det kan jeg få en del kjeft for av min bedre halvdel. Plutselig kan jeg forsvinne inn i mine egne tanker, sier han.

– Har du noen forbilder?

– Da jeg var ung var morfaren forbildet mitt. Nå ser jeg at den ene sønnen min begynner å bli veldig lik meg. Han er en liten forretningsmann.

– Hva har vært det største vendepunktet i livet ditt?

– Det er flere vendepunkter, men det største var å bli far. Generelt liker jeg å pushe meg selv og gjøre nye ting.

En av de nye tingene var å løpe Salomon Xreid over Hardangervidda – et ultraløp på 130 kilometer.

– I mitt hode skulle det egentlig bare være en tur og en opplevelse, men det å komme i mål ga en enorm glede. Det å kunne sprette champagnen oppe på toppen var helt ubeskrivelig.

Jesper Brandt (42 år):

Stilling: Norgessjef/partner for Normal Norge

Familie: Kone, to barn – en gutt på 12 år og en på 13 år

Bosted: Kristiansand

Utdanning: Højere Handelseksamen, bankutdannelse og nesten utdannet eiendomsmegler

Karriere: Kunderådgiver i Danske Bank, butikksjef Jack & Jones i Kristiansand, grunnlegger for Twist & Shout Kristiansand, grunnlegger av vikarbyrået Danske as og Norgessjef for Normal.

Hobby: Jakt, fotball, løping, all mulig form for sport

Powered by Labrador CMS