Annonse
SKal man lykkes med få medarbeiderne med seg på krevende endring, må man ha en god endringshistorie. Foto: Sergey Pesterev
Lederverktøy

Slik lager du den gode endringshistorien

Alle ledere har opplevd det. Verden endrer seg. Så man jobber beinhardt for å lage en ny plan, kanskje til og med en fersk strategi. Så legger man den frem for nøkkelpersoner i virksomheten som skal gjøre planen til handling. Så lener man seg tilbake og venter. Og så skjer det ingenting.

Ifølge Claus Sonberg, som har skapt seg et levebrød på lederkommunikasjon i PR-byrået Zync, er det i kommunikasjonen at det som regel svikter.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Dette må med

Gode svar på disse spørsmålene må inngå i en effektiv endringshistorie

  • Hvorfor gjør vi dette?

  • Hvor skal vi?

  • Hva betyr det for meg?

  • Hvordan kan jeg bidra?

Man må legge frem bevis for fremgangen underveis

Hva slags bevis som fungerer best, vil være avhengig av prosjektet og organisasjonen, men enkelte fellestrekk går igjen.

Det er gjerne tall og fakta. Gjelder det implementering av et større IT-prosjekt, må man finne noen tall som gjerne er viktige for brukerne. Det som er viktig er at man ikke overvurderer når effekten av prosjektet skal komme og hvor stor denne blir.

– Hold tilbake på disse milepælene, for det sprekker alltid, sier Sonberg. –Og det er svært ødeleggende for troverdigheten.

En feil mange ledere gjør er å snakke på et overordnet nivå, når de burde eksemplifisere med noe som er nært og gjenkjennbart.

I Helse Sørøst har man jobbet mye med endringsledelse. Organisasjonen er svært mangfoldig, så en lærdom er at man kan ikke finne en historie som fungerer for alle, forteller Eli Stokke Rondeel som er HSØs representant i Digitaliseringsrådet.

– Vi måler først innføringen. Så etter at vi har høstet mer erfaring, ser vi på de økonomiske gevinstene. Dette blir oppfattet som en mer fornuftig måte å gjøre ting på av våre brukere. Vi ønsker ikke å heve forventningene for mye. Vi er avhengige av troverdighet blant brukerne, sier hun.

Annonse

Dette må med

Gode svar på disse spørsmålene må inngå i en effektiv endringshistorie

  • Hvorfor gjør vi dette?

  • Hvor skal vi?

  • Hva betyr det for meg?

  • Hvordan kan jeg bidra?

Man må legge frem bevis for fremgangen underveis

Hva slags bevis som fungerer best, vil være avhengig av prosjektet og organisasjonen, men enkelte fellestrekk går igjen.

Det er gjerne tall og fakta. Gjelder det implementering av et større IT-prosjekt, må man finne noen tall som gjerne er viktige for brukerne. Det som er viktig er at man ikke overvurderer når effekten av prosjektet skal komme og hvor stor denne blir.

– Hold tilbake på disse milepælene, for det sprekker alltid, sier Sonberg. –Og det er svært ødeleggende for troverdigheten.

En feil mange ledere gjør er å snakke på et overordnet nivå, når de burde eksemplifisere med noe som er nært og gjenkjennbart.

I Helse Sørøst har man jobbet mye med endringsledelse. Organisasjonen er svært mangfoldig, så en lærdom er at man kan ikke finne en historie som fungerer for alle, forteller Eli Stokke Rondeel som er HSØs representant i Digitaliseringsrådet.

– Vi måler først innføringen. Så etter at vi har høstet mer erfaring, ser vi på de økonomiske gevinstene. Dette blir oppfattet som en mer fornuftig måte å gjøre ting på av våre brukere. Vi ønsker ikke å heve forventningene for mye. Vi er avhengige av troverdighet blant brukerne, sier hun.

Annonse