Ledelse
Ledere sakker akterut
Dagens ledere har ikke den kunnskapen og det tankesettet som trengs for å håndtere digitalisering på en god måte, ifølge ny, internasjonal undersøkelse.
7 av 10 ledere i en ny, stor internasjonal undersøkelse mener selv at de er klare for å lede i den digitale økonomien.
Men når det blir snakk om konkrete ferdigheter – og når andre blir spurt om ledernes evne til å lede i digital verden, får pipa en annen låt.
Færre enn 10 prosent er helt enige i at organisasjonen de jobber i har det rette lederskapet for å blomstre i den digitale økonomien
Det er Magasinet MIT Sloan Management Review, som sammen med it-selskapet Cognizant, har gjennomført en undersøkelse blant 4.394 ledere fra over 120 land. De har i tillegg intervjuet 27 ledere, og hatt fokusgrupper der de har kommunisert med den neste generasjonen ledere. (Det er i rapporten ikke oppgitt hva slags utvalg de spurte lederne er hentet fra, herunder hvilke bransjer/type bedrifter lederne kommer fra.)
Dette er hovedfunnene:
Funnene, og resten av analysen, er å finne rapporten «The New Leadership Playbook for the Digital Age: Reimagining What It Takes to Lead».
Kombinere nytt og gammelt
Doug Ready fra MIT Sloan School of Management uttaler i en pressemelding at studien viser at digitalisering, konkurrerende oppstartselskaper, behovet for ekstremt høyt tempo og smidighet, pluss en mer mangfoldig og krevende arbeidsstokk krever mer av ledere enn de fleste kan klare. Han mener det er behov for å se på ledelse på nye måter framover.
Det krever mer av ledere enn de fleste kan klare
Carol Cohen, leder for talentutvikling og lederskap i Cognizant, uttaler at hun har tror på en modell der man gradvis innfører nye tilnærming til ledelse - herunder digitale ferdigheter og samarbeidsevner, samtidig som man tar vare på det beste fra lederadferd man vet har fungert godt over tid; inkludert adferd og holdninger som bidrar til tillit, bygger kultur og motiverer ansatte til forbedring.
Forfatterne bak rapporten har tro på ledere som evner å kombinere ulike tankesett, som alle er velkjente fra ulike deler av ledelsesfaget. De strekker seg fra kundefokus, analyser, digital ekspertise og resultater (det de kaller "produsent-tankesettet"), til det å ha en overordnet mening med det man gjør ("investor"). De vektlegger videre relasjoner og nettverk ("binde sammen"), samt evnen til å utforske, eksperimentere, lytte til ulike stemmer og være kreativ ("utforske").
Norske digitaliseringsdirektører
Her hjemme har Kjersti Berg Danilova ved Norges Handelshøyskole i sine doktorgradsstudier avdekket at digitaldirektører som skal gjennomføre digitale endringer på tvers av selskapene kan møte store utfordringer.
Det er liten forståelse for digitale verktøy, teknologi og transformasjon
I et intervju her i Dagens Perspektiv fortalte Danilova at digitaldirektører hun har intervjuet forteller om lite digital kompetanse i organisasjonene:
– Det er liten forståelse for digitale verktøy, teknologi og transformasjon. Noen digitaldirektører forteller at det er nesten ingen forståelse i organisasjonen for hva man kan få til ved å utnytte de digitale mulighetene som finnes.
Digitaldirektørene hun intervjuet fortalte videre om høyst varierende støtte fra toppledelsen.
– Noen forteller at de får veldig god støtte og forståelse fra topplederen, andre sier at de får liten støtte og at toppledelsen er ganske fraværende. Da er det vanskelig å få noe til.
Les hele artikkelen her:
* Fem vanlige utfordring for digitaliseringsledere