Ledelse

Å lede de ansatte i teknologiselskapet Cisco fra hjemmekontor ble ganske annerledes enn administrerende direktør Trine Strømsnes så for seg.

– De siste fem ukene har jeg fått et nytt innblikk i våre ansattes liv

Hun har ikke møtt medarbeiderne sine siden Cisco Norge måtte fjernstyres fra hjemmekontor. Men for første gang har administrende direktør Trine Strømsnes hilst på barna, hundene og kattene deres.

Publisert Sist oppdatert

Ledernes koronadagbøker

Vanskelige beslutninger må tas raskt, rammene endres fra dag til dag og ingen vet hvor lenge krisen varer. Dagens Perspektiv har bedt ledere selv sette ord på hvordan de har opplevd ukene siden koronakrisen traff Norge.

"11. mars 2020 er en dato som jeg mest sannsynlig aldri kommer til å glemme. Da flyttet hele Cisco Norge, det vil si over 500 medarbeidere, fra våre kontorer på Lysaker til hjemmekontor – uten å vite når vi kunne «flytte tilbake».

Trodde det ville bli "a piece of cake"

Som leder av et teknologiselskap som utvikler verdensledende teknologi for videokonferanse, og som allerede har en etablert kultur for å jobbe hjemmefra, tenkte jeg at dette kom til å bli «a piece of cake».

Men fort skjønte jeg at dette var helt annerledes enn tidligere; hvor lenge vil dette vare, og hvordan vil det se ut for meg i tiden fremover? Det var mange spørsmål som meldte seg.

Fort skjønte jeg at dette var helt annerledes enn tidligere

I løpet av de siste fem ukene har jeg fått et helt nytt innblikk i våre ansattes liv. Jeg har hilst på mine kollegers barn, katter og hunder på videokonferanse. Vi har hatt virtuelle kaffekopper «ved kaffemaskinen» hver dag, hatt treningsøkter og kost oss med Kahoot og vinsmaking – fantasien setter ingen grenser for hva man kan gjøre virtuelt.

Selv må man passe på å få gode rutiner; gjøre noe fysisk, ta pauser, drikke vann, spise mat og få dagslys er viktig.

Slapp permitteringer

Da vi gikk inn i uke 2 av vår nye hverdag, fikk jeg beskjed fra ledelsen om at det ikke skulle gjøres noen endringer personellmessig de neste 60 dagene. Dette var naturligvis en stor lettelse for alle ansatte, og gjorde utgangspunktet for min jobb mye enklere.

Mange av våre ansatte må dele arbeidsdagen mellom for eksempel hjemmeskole/barnepass og jobb. Jeg som leder må sørge for å minske presset på de ansatte og gi dem rom til å gjøre dette. Det innebærer også tydeligere og hyppigere kommunikasjon til den enkelte for å sørge for å hjelpe til med prioriteringen.

Jeg som leder må sørge for å minske presset på de ansatte

Savner praten ved kaffemaskinen

Å ikke kunne ha den uformelle praten ved kaffemaskinen er et stort savn. Derfor har jeg hatt fokus på den å ha denne praten i starten av videomøtene, i tillegg til å ta en telefon iblant for å høre hvordan det går.

Interne møter, som egentlig er en tidstyv for oss som har mye ekstern kontakt, har vært helt nødvendig for å opprettholde en form for «status quo».

Det kan være slitsomt med videokonferanse-møter i nesten åtte timer i strekk

Jeg er nå inne i min femte uke som «leder på avstand». Det kan være slitsomt med videokonferanse-møter i nesten åtte timer i strekk, og når mannen min har okkupert stua for å ha sine egne videomøter, som igjen medfører at jeg ikke kan spise lunsj der – ja, da kjenner man noen ganger at denne tilværelsen er litt tung.

Men, vi er oppe i dette sammen alle mann, over hele verden, og vi er en del av en felles dugnad.

Jeg tror vi vil komme styrket ut av dette som lederteam, som organisasjon og ikke minst som nasjon.

Trine Strømsnes, administrerende direktør i Cisco Norge"

Ledernes koronadagbøker

Powered by Labrador CMS