Ledelse

De siste fire årene er bruken av personlighetstester mer enn tredoblet

Publisert Sist oppdatert

NOTERT. Det er selskapet AON som er markedsledende innen personlighetstester i Norge, som anslår den eksplosive veksten.

Tallet kommer frem i A-magasinets artikkel om forskjellige typer personlighetstester som brukes på jobbsøkere.

Mens man tidligere forsøkte å fange opp positive sider ved kandidatenes personlighet, er såkalte integritetstester, som skal fange opp problematiske sider ved personligheten, også blitt vanligere de siste årene.

– Forskning tyder på at dette kan gi mer effektive og rettferdige rekrutteringsprosesser, sier Øyvind Lund Martinsen, professor og instituttleder ved Handelshøyskolen BI til A-magasinet.

Avisen viser til at enkelte av testene legger frem påstander som man må ta stilling til. Noen ganger kan det være vanskelig å forstå hvordan man skal svare. Et eksempel: Ta stilling til følgende påstand: «Det hendte jeg ville rømme hjemmefra da jeg var liten».

Bruken av personlighetstester er ikke regulert av myndighetene. Arbeidsgivere står fritt til å bruke testene slik de selv vil. Har man mange søkere på en stilling, er det ofte den mest effektive måten å sile kandidatene på.

Powered by Labrador CMS