Ledelse

Høy grad av det forskerne kaller psykologisk fleksibilitet, gjør at du er bedre rustet til å stå i vanskelige situasjoner.

Slik kan overarbeida ledere opprettholde et godt forhold til ansatte

En ny studie viser at overbelastede ledere har vanskeligere for å utvikle gode relasjoner til sine medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Forskere ved OsloMet har gjennomført en studie med spørreundersøkelser blant 186 medarbeidere og 93 ledere i barnehagesektoren, som de omtaler på universitets hjemmeside:

– Når en leder må bruke mye tid på å håndtere at de har alt for mye å gjøre, vil det være mindre tid igjen til å skape et godt forhold til de ansatte, uttaler ledelsesforsker Karoline Kopperud ved OsloMet, en forskerne bak studien.

Et funn i studien er at ledere som ikke er til stede i situasjoner og tilpasse seg situasjoner sliter med å ha et godt forhold til de ansatte.

Følgende eksempel skisseres: En medarbeider vil snakke om noe viktig, men lederen tenker mest på alt som skulle vært gjort og gir ikke medarbeideren all sin oppmerksomhet når de snakker sammen. Slike erfaringer vil kunne gi en dårligere relasjon.

Kopperud gir på hjemmesidene til OsloMet følgende råd om å trene på oppmerksomt nærvær:

Råd til stressa ledere:

  1. Tren på evnen til å være til stede her og nå. Det handler om å være mer observant på hva som skjer rundt oss og det vi kan erfare med våre fem sanser.

  2. Ikke overtolk det som skjer i situasjonen. Slutt å gruble, rett og slett. Tankene dine er ikke nødvendigvis et fasitsvar på det som foregår i en situasjon. Dette handler ikke om å endre tankene vi har, men å endre forholdet vi har til dem. Alle tanker kan aksepteres, men de trenger ikke å føre til handling.

  3. Bli mer bevisst på dine egne verdier knyttet til den rollen du er i og hvordan disse kan hjelpe deg å navigere i ulike situasjoner.

Ifølge forskerne vil en høy grad psykologisk fleksibilitet gjøre ledere og andre bedre rustet til å stå i vanskelige situasjoner.

Psykologisk fleksibilitet innebærer å være helt og fullt til stede i situasjonen, samtidig som du tilpasser deg med utgangspunkt i dine grunnleggende personlige verdier. Herunder hva du ønsker å få ut av rollen din som leder.

Dette er ifølge forskerne ved OsloMet noe det går an å trene på.

Funnene er beskrevet i forskningsartikkelen «Work Overload and Leader–Member Exchange: The Moderating Role of Psychological Flexibility» i Journal of General Management.

Powered by Labrador CMS