Annonse
Ingrid Braate Prillard bedriver styrketrening i kommunikasjon. En såkalt «gullball» er et av verktøyene hun bruker for å skape «klok kommunikasjon». Foto: Knut Petter Rønne.
Lederverktøy
Slik blir jobbsamtalene bedre

Styrketrening i kommunikasjon

Du har sikkert opplevd det selv. Du har avtalt et møte med en av dine medarbeidere, men har egentlig ikke tid. Du er utålmodig og stressa. Mens den ansatte er godt forberedt og har satt av god tid. Slike samtaler blir sjeldent gode.

Å gjøre felles

– Kommunikasjon betyr «å gjøre felles». Hvis du ønsker å kommunisere handler det om at alle skal ha sjansen til å bli hørt. Hvis ikke er det snakk om en monolog.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Tips til styrke­trening i klok kommunikasjon:

Planlegg samtalen

  • Desto vanskeligere samtalen er, desto mer planlegging. Da kan du unngå misforståelser, feiltolkninger (ofte negative), irritasjon, stress, ineffektivitet og lite engasjement i etterkant.

  • Bli deg bevist: Hva er målet ditt med samtalen? 

  • Vit hvem mottakeren din er og skap en relasjon. Hva er hun/han opptatt av? Hva er mottakers kommunikasjonsstil?

Involver med kloke spørsmål

  • For eksempel: Når du legger frem en tanke ide, heng på et spørsmål som: Hva tenker du om det? Eller Hvordan kan vi gjøre denne iden/forslaget enda bedre?

Velg ord som bygger opp, og ikke ord som bryter ned

  • Unngå «du-språk». Det virker anklagende.

  • Juster kommunikasjonen etter mottaker. Hva konkret kan og må du si?

Sikre fremdriften

  • Avslutt alltid med en form for konklusjon og fremdrift. Hva har du oppfattet at vi har blitt enige om? Når skal vi sette i gang?
Annonse

Tips til styrke­trening i klok kommunikasjon:

Planlegg samtalen

  • Desto vanskeligere samtalen er, desto mer planlegging. Da kan du unngå misforståelser, feiltolkninger (ofte negative), irritasjon, stress, ineffektivitet og lite engasjement i etterkant.

  • Bli deg bevist: Hva er målet ditt med samtalen? 

  • Vit hvem mottakeren din er og skap en relasjon. Hva er hun/han opptatt av? Hva er mottakers kommunikasjonsstil?

Involver med kloke spørsmål

  • For eksempel: Når du legger frem en tanke ide, heng på et spørsmål som: Hva tenker du om det? Eller Hvordan kan vi gjøre denne iden/forslaget enda bedre?

Velg ord som bygger opp, og ikke ord som bryter ned

  • Unngå «du-språk». Det virker anklagende.

  • Juster kommunikasjonen etter mottaker. Hva konkret kan og må du si?

Sikre fremdriften

  • Avslutt alltid med en form for konklusjon og fremdrift. Hva har du oppfattet at vi har blitt enige om? Når skal vi sette i gang?
Annonse