Ledelse

Eureka-øyeblikk overvurderes, mener forskere.

Folk overvurderer eureka-øyeblikkene i det kreative arbeidet

Kreativitet handler mer om svette enn inspirasjon, selv om folk tror det er motsatt.

Publisert Sist oppdatert

Den siste virkelig nyskapende ideen du hadde, hvor kom den fra? Selv om den kanskje dukket opp mens du stod i dusjen, viser forskning at det ligger ganske mye tankearbeid bak.

Brian J. Lucas og Loran F. Nordgren forsker på kreativitet ved henholdsvis Cornell University og Northwestern University.

I en ny fagartikkel publisert i Trends in Cognitive Sciences tar de et oppgjør med folks ideer om kreativitet.

De viser til tidligere studier som har dokumentert at kreative ideer kan dukke opp fra hovedsaklig to kognitive ruter: innsikt og utholdenhet.

«Innsikt-ruten» handler om å nesten uten innsats oppdage nye løsninger og forståelser i typiske eureka-øyeblikk hvor epler daler ned i hodene våre. «Utholdenhets-ruten» viser til det å jobbe metodisk og med betydelig innsats over tid for å finne frem til nye løsninger.

For å illustrere viser de til to av de mest kjente innovatørene i moderne historie, Apples Steve Jobs og oppfinneren av lyspæren Thomas Edison.

For Jobs var kreativitet det å få inspirasjon til å koble sammen ting på nye måter. Han er blitt sitert på at dersom du spør kreative folk hvordan de gjør det de gjør, har de vanskelig for å svare, fordi de gjør egentlig ingenting, de «bare så noe».

Edison er på sin side mest kjent for sitatet om at «geni er en prosent inspirasjon og 99 prosent perspirasjon (svette)».

De to forskerne peker på at folk flest har en tendens til å systematisk vektlegge innsikts-ruten som den viktigste. Det burde de ikke, ifølge forskerne.

I eksperimenter ble folk spurt om å foreslå ideer som kunne bidra til å løse et problem. Etter en gitt periode ble de samme menneskene spurt om de kunne foreslå enda flere ideer, og gjorde så det. Hver gang undervurderte folk hvor mange ekstra ideer de ville klare å foreslå. Forskerne mener det betyr at de undervurderte verdien av utholdenhet i det kreative arbeidet.

Andre studier har pekt i samme retning. Blant annet er det dokumentert at folk alt for tidlig konkluderer med at det ikke finnes flere muligheter og ideer innen et gitt problemområde. Et flertall i en undersøkelse mente også at man enklere stimulerer kreativiteten ved å ikke tenke på oppgaven enn å faktisk fokusere på den, selv om de samme personene måtte innrømme at det faktisk var motsatt for dem selv - ideer de hadde kom som regel etter en periode med fokus heller enn adspredelse.

Hva ligger bak? En forklaring kan kanskje finnes i hvordan folk føler om den kreative prosessen, tror de to forskerne. Å få ideer fra oven mens man ligger i badekaret både føles lettere og krever mindre av hjernen enn det å gruble på noe i lang tid mens man gjør små justeringer. Når ting føles lettere, har folk en tendens til foretrekke det.

Dersom det faktisk stemmer at folk overvurderer inspirasjon, kan det føre til at de gir seg alt for tidlig i det kreative arbeidet, advarer forskerne.

Powered by Labrador CMS