Ledelse

Når flere enn før slutter, ikke overse de medarbeiderne som blir igjen

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Det skjer mye i arbeidsmarkedet. På Finn.no økte antallet stillingsutlysninger med 70 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er konkurranse om arbeidskraften, og dermed kan det også bli utfordrende for ledere og HR-medarbeidere å ansette folk for å erstatte dem som sier opp.

Kanskje trengs det også enda flere ansatte – for å støtte oppunder forventet vekst.

Konsulentene Debbie Cohen og Kate Roeske-Zummer fra HumanityWorks skriver i et innlegg om på hjemmesidene til Harvard Business Review om presset i det amerikanske arbeidsmarkedet, og råder ledere som er opptatt av å få rekruttert inn nye folk til å ikke overse de medarbeiderne de allerede har; de som blir.

De som kommer på jobb hver dag og gjør jobben.

Konsulentene minner ledere om at det er tid for å tenke igjennom hvordan man som leder kan motvirke slitasje i egen organisasjon og hvordan man kan ivareta medarbeiderne sine:

Se dine ansatte, se hva de bidrar med og gi dem den anerkjennelsen de fortjener, skriver de.

Her er en oppsummering av tre tips/påminnelser de gir til ledere:

  • Vær klar over den påvirkningskraften du har
    Medarbeidere følge med på hva du som er leder gjør hele tiden. Tenk igjennom hvordan du fremstår; i ord og handling. Hvordan snakker du om utskiftningen av medarbeidere og bekymringer? Bidrar du til økt usikkerhet i organisasjonen? Vær klar over påvirkningskraften din, styr den i rett retning.

  • Vær opptatt av potensial og muligheter
    Hva ønsker du å skape i denne unike tiden hvor mye endres? Vær nysgjerrig på hva medarbeiderne dine, nye og gamle, opplever og hva de ser for seg at dere kan oppnå? Hva kan denne situasjonen tilføre deg, teamet og organisasjonen? Ved å snakke om disse tingene, kan du påvirke medarbeidere til å se muligheter og potensial istedenfor bare usikkerhet.

  • Vis medarbeiderne dine respekt og gi dem oppmerksomhet
    Konsulentene mener at ledere bør tenke på medarbeidere som kunder; tenk igjennom hva som skal til for å beholde dem. Dét er det første steget for å bremse slitasje og bidra til vekst, mener de. Du kan ikke ta folk for gitt og forvente at de blir værende. For å få dem til å bli, tenk igjennom hvordan du ville tenkt hvis du skulle rekruttert dem på ny. Forstå motivasjonen og ambisjonene deres, belønn dem og engasjer dem.

Powered by Labrador CMS