Ledelse

Geir Aker har lederbakgrunn fra Forsvaret, Nav og arbeid med ungdom med rusproblemer, men er mest kjent som den strenge «Fenriken» i «Kompani Lauritzen». Nå har han skrevet bok om lederskap.

Lederskap à la «Fenriken»: – Ledere må tørre å stille krav

Det kan ligge mye god omsorg og utvikling i det å stille krav, mener Geir Aker; bedre kjent som «Fenriken» i «Kompani Lauritzen».

Publisert Sist oppdatert

­«Dere, er nødt, til å skjønne hva samarbeid er. Det er så elendig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Men det jeg vet, er at jeg gir meg ikke. Så jeg skal hjelpe dere. Tydeligvis mye»

Geir Aker, ikledd grønn uniform og oransje beret, står foran et kompani med kjendisrekrutter i TV2-serien «Kompani Lauritzen» og roper det ut. Han er «Fenriken», og er i denne scenen fra en av de tidligere sesongene særs misfornøyd med at verken kravene om å holde orden på utstyr eller samarbeid er overholdt.

En ny sesong av «Kompani Lauritzen» ruller nå og går på TV. Igjen innehar Aker rollen som han er blitt kjent for; den strenge «Fenriken». Han med de bitende, men morsomme kommentarene. Han som pusher deltagere ut av komfortsonen for at de skal få til ting som de selv kanskje ikke trodde var mulig. Han som aldri ler, samme hvor komisk situasjonen er.

Se lenger ned i artikkelen: Dette mener Geir Aker er de fem grunnleggende lederegenskapene.

Geir Aker i rollen som «Fenriken», her foran oppstilt tropp i sesong 4. De første sesongene ble spilt på Åndalsnes. Foto Pressefoto TV2 / Matti Bernitz

Ledelse – et håndverk

«Kompani Lauritzen» bygger på lederprinsipper fra Forsvaret, og Aker har i det virkelige livet lederbakgrunn fra det ekte Forsvaret. Men «Fenriken» er ikke fenrik.

Geir Aker har graden kaptein, har instruert Drilltroppen til Hans Majestet Kongens Garde og deretter jobbet med opplæring av ledere på befalsskolen i Horten. I det sivile har han jobbet med ungdom med rusproblemer og vært avdelingsleder i Nav. Nå er han, i tillegg til å være fenrik på TV, områdesjef i Heimevernet og konsulent. Han holder foredrag og tar oppdrag; blant annet som sparringspartner for ledere og ledergrupper.

– For meg er ledelse å løse oppdraget og ta vare på menneskene, i de situasjonene som skjer, sier Aker, som nylig kom ut med boken «Lederskap - et håndverk».

Han mener at ledelse er et selvstendig fag, men at det er blitt for teoretisk. Han er opptatt av at ledelse er et håndverk som kan læres og trenes på. Boken han har skrevet er da også på mange måter en annerledes bok om ledelse.

Folkelig, praktisk ledelse

Boken handler om det Geir Aker mener er de grunnleggende elementer i ledelse, og er tuftet på prinsipper fra Forsvaret og hans egne erfaringer. Den er kjemisk fri for amerikanske konsulentuttrykk og andre kompliserende faguttrykk. Han bruker heller ord som bestemme, krav, tydelighet, makt, ansvar, humor, omsorg og kjærlighet. Ord man sjelden finner i bøker om ledelse.

– Dette er ord som har vært i folkelig dagligtale veldig lenge. Lenge før vi begynte med utdanning. Mange av de nye, populære begrepene om ledelse har noe for seg, men de kan også kan skape distanse. Særlig hvis du ikke har studert ledelse. Men jeg har møtt veldig mange ledere som ikke har lederutdanning, men som har ledererfaring, og som gjør det veldig godt, sier han.

Han har tro på å lese situasjoner, kjenne folk og forstå hvordan mennesker fungerer i situasjonene.

– Som leder må jeg se folk i øynene, og skal jeg pushe deg til å klare mer, må jeg vite hvor du tror grensene dine er. Jeg har lang erfaring med å jobbe med mennesker, og vet at når du har nådd din grense, så kan jeg pushe deg videre. For det finnes litt til der. Sånt er vanskelig å få til i teoretiske case-oppgaver.

Å lede med humor

Det er en tydelig, men langt mer avslappet versjon av Geir Aker enn «Fenriken» jeg møter til intervju om den nye boken. Han forteller at forlaget lurte på om første kapittel virkelig skulle handle om humor. Og ja, det skulle det. Aker mener det er viktig at ledere behersker humor.

– Hvis humor er fraværende i ledelse, så blir det ikke et miljø hvor folk har lyst til å være. Det skjer gode ting når vi ler.

– Humor har en fantastisk virkning på folk når den blir servert riktig. Smil, latter og glede frigjør endorfiner i hjernen, sier Geir Aker, og legger til at når flere ler av det samme, så deler vi noe. Det knytter folk sammen.

Humoren må selvfølgelig tilpasses til situasjonen. Som«Fenriken» opererer da heller ikke Geir Aker med noe manus over morsomme replikker. Han vurderer situasjoner og mennesker, fyrer av kommentarer der og da, og han er god til det. Men hva med ledere som ikke har humoristisk talent, og bommer når de prøver seg? Er det lurt å oppfordre alle til å bruke humor?

– Jeg tror noen har mer talent for humor enn andre, men jeg tror det går an å trene på det. Jeg skriver om hvordan man kan gjøre det, sier Geir Aker, som anbefaler å starte med å fortelle en artig historie som skaper god stemning.

– Det er så mye alvor i livet. Hvis vi skal parkere humor som noe som er farlig fordi noen kan bli støtt; da er det lite igjen. Men test gjerne en vits før du forteller den på julebordet, og forstå for all del hvilken setting du er i som leder.

– Ledere må stille krav

Men om Geir Aker er kjent for å treffe med replikkene, så er han like kjent for disiplin og tydelighet. Han stiller krav som «Fenriken», og gjør det også i det virkelige livet.

– Norske ledere er for dårlige til å stille krav, sier han, og mener dette er en dreining i hele samfunnet. Det er rett og slett blitt mindre «stuerent» å stille krav.

– Men for meg er det å stille krav å vise omsorg. Det å stille krav til noen, basert på at det er innenfor den personens rekkevidde, er bra. Både i Forsvaret og «Kompani Lauritzen» stilles det krav, men det kommer fra et godt sted. Vi ønsker å bidra til at folk utvikler seg.

Han understreker i boken at kravene som stilles må være kjente, mulige å forstå og mulige å innfri på kort eller lang sikt.

Geir Aker er opptatt av at man må utfordre seg selv og trene for å bli god. – Det eneste som går av seg selv er forfall. Alt annet må vi jobbe for, sier Aker. Foto Anita Myklemyr

Hvordan innfri kravene

Jeg spør om man, i et arbeidsliv hvor det snakkes mest om «forventninger», risikerer at folk går i vranglås hvis man som leder begynner å snakke om «krav».

– Det er da lederen må begynne å jobbe. Hvis du sier at ‘dette kravet gjelder her’, så må du også si: ‘Hva trenger du for å innfri kravet? Hvordan kan jeg hjelpe deg?’ Og det er da det begynner det å bli interessant, for da begynner dynamikken. Hvis man bare leverer et krav, og stopper der, har man ikke gjort jobben sin som leder, sier Aker.

– «Fenriken» er streng. Står du for det samme som leder selv?

– Det som vises i serien, er en del av mitt ledelsesrepertoar. Serien har en militær ramme. Vi kan ikke ta runden hver morgen og spørre om folk har lyst til å stå opp. Det går ikke. Det blir som jeg sier.

– I andre sammenhenger, må jeg hente fram noe annet. I andre situasjoner forklarer jeg gjerne mer rundt krav, og konsekvensene hvis kravet ikke nås. Jeg må finne en balanse mellom den enkeltes behov, potensialet og virksomhetens behov. Det er der jeg må jobbe som leder.

«Fenriken» setter seg i respekt med tydelig tale i «Kompani Lauritzen». Her med rekrutt Marius Skjelbæk i 2022. Foto Pressefoto TV2 / Matti Bernitz

– Utydelighet har en pris

Geir Aker foretrekker tydelig tale. Han sier han synes det er altfor mye utydelighet rundt om, ikke minst i politikken. I ledelse er han overbevist om at utydelighet har en pris.

Geir Aker Foto Anita Myklemyr

– I næringslivet koster utydelighet tid, penger og frustrasjon. Min påstand er at dette er prisen på utydelighet.

– Tydelighet koster også?

– Ja, det koster mot. Tør jeg å si ifra at jeg har tatt på meg en for stor oppgave? Tør jeg å si ifra at jeg har gjort feil? Tør jeg å si ifra at jeg har en kollega som ikke virker? Tør jeg å si at jeg ikke virker? Eller prøver jeg å pynte litt på det?

Geir Aker mener at vi har lagt oss til noen vaner der vi er veldig forsiktige.

– Vi er redde for at andre skal få vondt i følelsene sine når vi er direkte. Jeg pleier å være ubeskjeden nok til å si at jeg har funnet den optimale kombinasjonen av egenskaper en lærer bør ha. Hvis du i fjerde klasse hadde en vikar som var tydelig og vennlig. Likte du den læreren? Alle jeg spør, svarer ja.

– Tydelig og vennlig er en fantastisk kombinasjon. Slik er det også i ledelse. Men skal du drive med tydelighet, må du beherske mer enn det å bare være tydelig. I noen situasjoner bør du være en tydelig leder. I andre er det best å trekke seg unna og overlate alle avgjørelser til andre.

Modnes som leder

For å bli en god leder, må man trene og man må modnes. Det gjentar Geir Aker flere ganger, både i boken og i intervjuet.

Og skal dette skje, må man trene og utsette seg for lederoppgaver man ikke nødvendigvis har steinkontroll på. Før, underveis og etter er det fint å ha en kollega eller makker å støtte seg på og diskutere egen utvikling med, tipser han.

– Hvis jeg skal trene på å bli mer tydelig for å skape engasjement, kan jeg be en kollega om å være med på neste møte med teamet. Etterpå gir kollegaen tilbakemelding om hvordan det gikk – og begrunner det. Men det må være en relasjon som er trygg, slik at jeg vet at jeg vil få nyttige tilbakemeldinger.

Selv om boken er mest for mellomledere, mener Aker at det å utvikle seg som leder er noe man aldri blir ferdig med. Det må alltid trenes på. Eller som han skriver det i boken: «Det eneste som går av seg selv er forfall. Alt annet må vi jobbe for».

De fem lederegenskapene

Geir Aker lister i boken opp det han mener er de fem grunnleggende lederegenskapene.

5 grunnleggende lederegenskaper


Beslutning – en leder må evne å ta avgjørelser, også på tynt grunnlag når informasjonen er knapp eller usikker. En leder som lar være å ta avgjørelser, blir fort ubrukelig. Noe av det mest grunnleggende for en leder er nettopp å kunne ta avgjørelser og vise hvor veien skal gå videre – også i krevende tider.

Initiativ – en leder som venter for lenge, mister sin funksjon som leder. Å initiere handler om å være først, å ta initiativ. Dette må lederen få til, for det er ofte endringer krever noe annet av oss, og da må lederen evne å være tidlig ute med sine føringer for videre fremdrift.

Omsorg – en leder må få til å vise omsorg i praksis. All den tid ledelse handler om å løse oppdraget og ta vare på personellet, er omsorg sentralt. Omsorg handler om både hensyn og krav. Noen ganger er det riktig å vise hensyn og legge til rette for lettelser i den enkeltes jobb, andre ganger er det krav som er rett form for omsorg.

Usikkerhet – en leder må tåle usikkerhet. Hvis ikke slutter lederen å fungere etter noe tid. Lederen må få til å orientere seg og ta avgjørelser selv med usikre rammer. Det er i usikre tider vi trenger ledere som tar oss trygt videre.

Tillit – lederen som skaper tillit, fungerer langt bedre enn lederen som skaper usikkerhet. Åpenhet, ærlighet og tydelighet er kjerneverdier som støtter oppunder det at tillit kan vokse frem. Tillit er en viktig komponent i relasjoner, og en leder er prisgitt kvaliteten i de relasjonene lederen har rundt seg. Hvis du som leder ikke stoler på dine, må du ta grep. Hvis dine ikke stoler på deg som leder, må du ta grep. Fravær av tillit er direkte ødeleggende for at en gruppe skal kunne fungere godt. Tillit må etableres.

Kilde: «Lederskap - et håndverk. Hvordan utvikle deg som leder» av Geir Aker, Kagge forlag


Den første lederegenskapen Geir Aker løfter frem, er evnen til å ta beslutninger.

– Ledere kan ofte falle for fristelsen til å ville ha nok informasjon til å ta en god nok avgjørelse, men når lederen har fått nok informasjon, kan avgjørelsen være for sein. Man kan vente i stykker en avgjørelse, sier han.

Dette henger tett sammen med lederegenskap nummer to, å ta initiativ. Dette handler om at ledere må være fremsynte, se hva som kan treffe og evne å skape en ny situasjon uten å bli hengende fast i det som allerede har passert.

Lederegenskap nummer tre, er omsorg. Den rommer ifølge Aker mer enn de fleste tror.

– Omsorg handler ikke bare om å tilrettelegge, som er gjerne er vår forståelse. Omsorg handler også om å stille strenge krav, slik at du skal mestre det som kommer lenger fremme, sier han.

Egenskap nummer fire er evnen til å tåle usikkerhet. Hvis en leder blir passiv når usikkerhet oppstår, forsvinner både lederegenskap nummer en og to; initiativ og beslutning. Den siste av de fem lederegenskapene, er tillit. Et slitt begrep innenfor ledelse som Geir Aker vender til «å ha lit til». På nynorsk: «eg lit på deg».

– Poenget er at tillit handler om at jeg stoler på deg. Jeg må stole på min leder, og min leder må stole på meg. Hvis en av oss mangler det, så mangler tillit. Det kan gå bra, til en viss grad. Men svak tillit er kusinen til usikkerhet, sier Aker.

Han vender tilbake til viktigheten av trening, og at ledelse er et håndverk. Geir Aker mener at alle de fem grunnleggende egenskapene kan la seg trene, hvis du som leder er villig til å trenes. Av deg selv eller andre.

Trent i å ikke le

Som «Fenriken» holder Geir Aker maska, samme hvor komiske situasjonene er. Dette er da også det spørsmålet han får aller oftest når han er ute og holder foredrag, forteller han: Hvordan klarer han å la være å le?

Det handler om kroppskontroll, selvbeherskelse og disiplin i øyeblikket, forklarer han.

Og igjen – også dette handler om trening. Geir Aker har jo faktisk trent på dette dag ut og dag inn i årene Garden. Der skal man ha «steinansikt» og ikke fortrekke en mine, samme hva som skjer.

Fra «Kompani Lauritzen» 2022: Fenriken instruerer aspirantene før de skal overleve utendørs på minimalt med ressurser Foto TV2 / Matti Bernitz
Powered by Labrador CMS