Ledelse

Når endringsprogrammer feiler

Rundt to-tredjedeler av endringsprogrammene i næringslivet når ikke de målene som er satt, anslår konsulenter fra McKinsey.

Publisert Sist oppdatert

Skal man lykkes med endringer, kreves det ny kompetanse og for å bygge denne gjennom eksperimentell læring, gjelder det å utnytte den tette forbindelsen mellom kunnskap og erfaring. Det skriver McKinsey-konsulentene Claus Benkert (partner München-kontoret) og Nick van Dam (partner ved Amsterdam-kontoret og sjef for opplæring globalt) i en artikkel på selskapets hjemmesider.

Mange selskaper har måttet håndtere store endringer de siste tiårene, ikke minst på teknologiske området og endringstakten ser ikke ut til å avta med det første. Men endringene går ikke nødvendigvis på skinner, skal man tro undersøkelser gjort av McKinsey. Tvert imot. Skribentene anslår at rundt to-tredjedeler av endringsprogrammene i næringslivet ikke oppnår de målene som ble satt på forhånd.

Konsulentene viser til at endringsprogrammene noen ganger feiler fordi de ikke er svar på de behovene bedriften har, eller fordi de ledes på dårlig vis, men de mener å se at i de aller fleste tilfeller feiler endringene på grunn av manglende kompetanse.

De fastslår at de beste endringsprogrammene er de som skaper den kompetansen som trengs. Gode endringsprogrammer holdes oppe av kompetente medarbeidere som er klare til å gjennomføre de endringene man har ambisjoner om å få til.

I samme artikkel skriver de mer om hvordan det de omtaler som kompetansebygging gjennom eksperimentell læring faktisk kan foregå. Artikkelen finner du her.

Powered by Labrador CMS