Ledelse

Slik finner du de beste samarbeidspartnerne

Uansett hva slags bedrift du leder, trenger du ekspertise til å selge produktet ditt. Du trenger gode samarbeidspartnere.

Publisert Sist oppdatert

Å jobbe sammen med dyktige samarbeidspartnere kan bidra til å øke din egen ekspertise, og i tillegg hjelpe bedriften din med å vokse, skriver Greg Hong, gründer og styreformann i bedriften Reserve, på nettstedet Entrepreneur.

Selv om du har en idé om hvilken tjeneste eller hvilket produkt du trenger, kan for eksempel utvelgelsen av den endeløse rekken av videreselgere som vil jobbe med akkurat ditt produkt være vanskelig.

Ifølge Hong bør du begynne med å spørre deg selv om hva du forventer av din partner, men svarene på dette spørsmålet kan være utfordrende å sortere ut, mener han.


«Noen søker utvikling, mens andre forventer rask karriere»

Forventningsavklaringer

En forventningsavklaring mellom partene er viktig, uavhengig av hva slags samarbeidspartner du ønsker å knytte deg til. Lederutvikler Jan Wiese mener dessuten at en viktig del av et profesjonelt samarbeid har med i hvilken grad du ønsker å bli påvirket av din potensielle samarbeidspartner å gjøre.

Du må være innstilt på å måtte forandre deg selv når du skal hente inn en person du ønsker å samarbeide med.

– Andre folk vil påvirke deg, og dette kan både være en fordel og en ulempe, sier han.

Han mener sentrale spørsmål ledere må stille seg er i hvilken retning de ønsker å bli påvirket og hva vedkommende kan gjøre for deres utvikling. I tillegg må lederne bruke empatien og sette seg inn i samarbeidspartnerens behov.

– Vi bør stille oss spørsmålet om hva det er ved betingelsene hos oss som vil bidra til at vedkommende kan blomstre ved et samarbeid, sier Wiese.

Wiese påpeker at en forventningsavklaring er en grunnleggende forutsetning for et fruktfullt samarbeid, noe som man ofte kaller en psykologisk kontrakt. Kandidatene kan være forskjellige eller ha forskjellige forventninger.

– Noen søker utvikling, mens andre forventer rask karriere, eksemplifiserer han.

I tillegg fungerer enkelte personer best innen gitte rammebetingelser. Er rammebetingelsene annerledes, kan personen som virket så lovende falle igjennom.

– Omgivelsene er viktige, understreker Wiese.

Ledere som leter etter samarbeidspartnere for første gang og mer erfarne ledere har ulike forutsetninger for å lykkes. Å knytte til seg kompetanse er en egenskap som kan trenes opp, slik at du stadig blir flinkere til å finne kompetansen du er ute etter.

Foto Påvirkning: Lederutvikler Jan Wiese mener at en viktig del av et profesjonelt samarbeid har med i hvilken grad du ønsker å bli påvirket av din potensielle samarbeidspartner å gjøre. (Foto: HR Norge).

Redd for seniorkompetanse?

Mange ledere leter etter kompetanse hos yngre samarbeidspartnere. Det kan være mange årsaker til dette, men Wiese stiller spørsmålet om en ungdomsforherligelse kan være en hemsko for bedriften – til tross for at unge kan ha mer moderne kompetanse enn sine mer erfarne kollegaer.

– Man må ikke være redde for å knytte til seg personer med lang erfaring. Noen ledere er litt engstelige for å rekruttere folk som har mer erfaring, og som kan ha mer faglig pondus enn dem selv, sier han.

Et sentralt aspekt i valget av samarbeidspartner kan bli om du vil la fornuften eller følelsene styre. Skal du stole på magefølelsen eller treffe rasjonelle og intellektuelle beslutninger – eventuelt en mellomting? Som leder må du avgjøre hvor mye intuisjon og følelser som skal få lov til å være med å avgjøre valget ditt.

– Har valgene du foretatt tidligere vært mer preget av intuisjon og følelser enn rasjonelt begrunnede, kan du jo stille deg spørsmålet om disse har fungert tilfredsstillende. Hvis ikke, kan du prøve å lytte mer til det rasjonelle, sier Wiese.

Fire tips til valg av samarbeidspartner

Innrett deg:
  • Du og din potensielle partner bør være enige om hva prosjektet innebærer, hvorfor du trenger partneren og hva du ønsker å oppnå ved samarbeidet
  • Partneren bør ha gode samarbeidsegenskaper. For noen innebærer dette at partneren ofte besøker deg for å lære om deg, hva som er viktig for deg og hvordan du leder bedriften
Langsiktig forpliktelse:
  • Å være enige om mye hjelper ikke alene. Langsiktigheten i samarbeidet deres er minst like viktig
  • Snakk konkret sammen om langsiktighet. Noen videreselgere har kortsiktige mål. Dette må avdekkes. Andre ønsker å vie en større del av sin arbeidshverdag til få eller bare én kunde
Ærlighet:
  • Se etter kvaliteter som åpenhet og ærlighet hos dine potensielle partnere
  • Vær forsiktig med personer som lover for mye. Ingen kan gi deg alt du vil ha
  • Forsikre deg om at du føler at du blir fortalt eksakt hva de kan – og ikke – kan tilby deg, og at de presenterer sine ferdigheter på en troverdig måte
  • Bedrifter som er ærlige om både sine sterke og svake sider gir også den beste match-en
Ekspertise:
  • Aldri glem grunnen til at du henter inn ekstern hjelp.
  • Snakk om hva du trenger, men lytt også til den potensielle partneren – både til hva som blir sagt og ikke sagt
  • Samarbeidet handler om ekspertise som bedriften din har behov for, fordi videreselgeren har kompetansen som du mangler
  • Det er viktig at begge parter har like stor tro på at samarbeidet og prosjektet skal bli vellykket. Da må kommunikasjonen stemme
Kilde: Greg Hong / Entrepreneur
Powered by Labrador CMS