Samfunn

Oppskriften på en god skole

McKinsey-toppen Simen Vier Simensen mener norsk skole preges av misforstått velvilje der alle taper. En undersøkelse fra McKinsey viser at skolesystemet raskt kan bli mye bedre.

Publisert Sist oppdatert

McKinsey har studert land og regioner som ifølge internasjonale undersøkelser gjør det svært bra i skolesektoren, og stilt spørsmål om hva som kjennetegner de gode skolesystemene, skriver Dagens Næringsliv tirsdag.

Konsulentfirmaet har sammenlignet 24 skolesystemer i Europa, Nord-Amerika, Asia og Midtøsten, og intervjuet flere enn 100 eksperter. Konklusjonen er at noen grunnleggende prinsipper må følges om skolesystemene skal bli bedre.

  • Riktige personer må rekrutteres til læreryrket. Elevene blir ikke bedre enn lærerne sine.
  • Lærerne må hele tiden utvikle sine ferdigheter i undervisningen, primært gjennom klasseromsbasert læring.
  • Hver enkelt elev må sikres tilpasset undervisning.
  • God ledelse på skole- og systemnivå må stille høye krav.

Simen Vier Simensen, seniorpartner i konsulentfirmaet, håper rapporten kan bidra i den norske skoledebatten.

- Dette er et viktig tema, og vi har stilt vår kunnskap til rådighet, sier han.

Simensen ser slående kontraster mellom norsk skole, og det som kjennetegner de beste skolesystemene. Den norske skolen er i dag preget av en misforstått velvilje, mener han.

- Elever som sakker akterut, får for liten støtte. Dette skaper en selvforsterkende negativ spiral. De som gjør det bra blir heller ikke tilstrekkelig utviklet i forhold til sitt potensial. Denne underleveranse på undervisning er et bedrag mot ungdommen - og skaper også svært vanskelige forhold for lærere og skoleledere som gjør sitt beste for å kompensere for systemsvakhetene, sier han.

Powered by Labrador CMS