Nyskaping

Stadig flere aktører kappes om å lansere egne løsninger for mobil betaling.

Bankene samler seg om en norsk betalingsløsning på mobil

Over 100 norske banker kommer inn på eiersiden i Vipps sammen med DNB. Sparebankstiftelsens mCASH-brukere blir invitert til å bytte.

Publisert Sist oppdatert

– Vipps skal i løpet av året være tilgjengelig på langt flere steder enn vi har sett til nå. Gjennom dette samarbeidet står vi bedre rustet til å vinne kappløpet i konkurranse med nordiske og internasjonale aktører», sier Rune Bjerke, konsernsjef i DNB og påtroppende styreleder i Vipps.

DNB, SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 selvstendige sparebanker som også er deleiere i Frende Forsikring har inngått en intensjonsavtale som innebærer at partene sammen skal videreutvikle Vipps som hele Norges mobile lommebok. Initiativtakerne representerer til sammen 106 norske banker.

Eget selskap

Vipps har hittil vært en del av DNB-konsernet, men legges nå inn i et frittstående selskap der DNB blir største eier med omtrent 52 prosent av aksjene. SpareBank 1-alliansen skal eie 25 prosent, de selvstendige sparebankene 12 prosent, Eika Alliansen 10 prosent og Sparebanken Møre 1 prosent.

– Vi opplever et marked der stadig flere aktører kappes om å lansere egne løsninger for mobil betaling. For mange er dette forvirrende, enten man skal betale eller ta imot betaling. Selv om vi gjennom vår satsning på mCASH har tatt en solid posisjon på kort tid, har mange kunder gitt uttrykk for at de vil foretrekke én løsning – én sterk og tydelig leverandør. Derfor går norske banker sammen om å lage én felles mobil lommebok for alle norske bankkunder», sier Finn Haugan, konsernsjef i SpareBank 1 SMN på vegne av SpareBank 1-alliansen.

Handler om kundedata

Rune Garborg, som i dag er konserndirektør for Vipps og betaling i DNB, konstitueres som sjef for Vipps.

Sist uke fortalte Garborg om konkurransen med den danske markedslederen i Norden MobilePay.

Ifølge Garborg står slaget om de ti største vareforhandlerne i Norge, og hvilken betalingsløsning de kommer til å velge. Med en samling av mCash og Vipps, står den norske versjonen sterkere.

Målet er ifølge Garborg ikke å tjene penger på betaling, men å få innsikt i kundedataene.

Powered by Labrador CMS