Nyskaping

Norsk data-høsting går for sakte

Verdiskaping med data til 150 milliarder kroner per år, anslår Menon-konsulent Erland Skogli. Men han synes det går for sakte.

Publisert Sist oppdatert

På oppdrag for NHO har Menon laget et regnestykke for å anslå verdien av all bruk av data i Norge.

Dette er altså ikke snakk om en næring, men en innsatsfaktor som løfter alle næringer hvor den tas i bruk på smarte og nye måter gjennom økt produktivitet.

Mens oljenæringen står for 14 prosent av verdiskapingen, mener prosjektleder Erland Skogli i Menon at data som ressurs representerer 4 prosent av verdiskapingen per år.

Det er 150 milliarder kroner og omfatter 100.000 arbeidsplasser.

Men olje er en ressurs som gradvis fases ut, mens data bare vil øke sin innflytelse i samfunn og næringsliv. Ifølge fremskrivningene til Menon vil verdiskapingen fra data passere verdiskapingen fra olje i 2030.

– Kan vi leve av data? Sannheten er at vi har gjort det veldig lenge. Et betimelig spørsmål er hvorfor vi ikke har kommet lengre, sier Skogli.

Foto Statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Paul Chaffey, mottar rapporten fra NHO-sjef Ole-Erik Almlid og Abelia-sjef Øystein Eriksen Søreide. Foto: Mads Dokka Blybakken / Abelia.

Han viser til at før vi fikk en oljeindustri hadde vi seismiske data, geodata og data for reservoarer.

– På sett og vis er oljen den nye dataen, sier han.

Skogli peker på at data vil bidra til å forlenge oljealderen og til omstilling til en grønnere økonomi.

Råttent gull

De siste årene er det særlig norske helsedata som har fått mye oppmerksomhet. Fordi man i lange tiår har vært ledende på innsamling av registerdata, har det vært spådd en gullalder for helseindustrien.

– Vi vet at data kan skape store verdier i helsesektoren, men utviklingen går svært langsomt her sammenlignet med innen petroleum, sier Skogli.

Mens Google, Apple og en lang rekke andre store og små internasjonale aktører fosser frem på dette feltet, skjer det svært lite i Norge.

– Det er helt klart at de norske dataene er en viktig ressurs, men samtidig må vi ta innover oss at mens helseministeren snakker om e-helse i sykehustalen sin denne uken, snakkes det også om faksmaskinen på gangen blant tilhørerne i salen, sier Skogli.

Han forklarer at det som skaper verdi er når man trener med data, ikke dataene i seg selv.

– Dessverre sitter vi med mye gull som råtner på rot fordi vi er mer opptatt av hvem som eier dataene enn hvordan benytte de, sier han.

Sist uke fikk amerikanske aktører ut nye legemidler utviklet fra en data i en genbiobank.

– Vi er ikke i nærheten av dette i Norge. Høsting av verdiene fra helsedataene vil kreve en like stor innsats som vi gjennomførte ved inngangen til oljealderen, sier Skogli.

Det er under forutsetning om at vi lykkes med dette løftet at verdiskapingen fra data skal forbigå verdiskapingen fra oljen.

Viktig debatt

Statssekretær Paul Chaffey i Kommunal- og moderniseringsdepartementet mener data og delingen av dem er blant de viktigste teamene vi har for tiden.

– Det handler om å effektivisere ressursbruken og må til for å oppnå klima - og miljømål, sier han.

Han minner om at personverndebatten blir stadig mer aktuell.

– Bruk av data utfordrer på personvern som folk ikke synes å bli mindre opptatt av. Vi kan ikke gå på akkord med tilliten i samfunnet, sier Chaffey.

Han forteller at en av de viktigste oppgavene for det nyopprettede Digitaliseringsdirektoratet blir å finne gode løsninger for offentlig deling av data innen personvernlovgivningen.

– Hvem som har ansvaret når noe går galt, er ikke tilstrekkelig avklart, sier han.

Chaffey påpeker at det er store forskjeller mellom olje og data som ressurser.

– Mens oljen kan forvalteres av en stat som deler ut konsesjoner, er det ikke slik med data. De tilhører oss selv, sier han og advarer mot å gå for langt.

Samtidig ønsker han at både det offentlige og næringslivet blir flinkere til å dele data.

– Deling av data har ikke alltid samme effekt som deling av andre verdier. Deler du data, så har du dem selv samtidig som andre får glede av dem, sier Chaffey og fortsetter: – Og så vet vi at det ikke nødvendigvis er slik at man alltid vil ønske å dele. Noen har kanskje en forretningsmodell som er basert på eksklusivitet til dataene. Spørsmålet myndighetene må stille seg er, bør vi sørge for deling?

Han påpeker at det kan være uenighet innad blant NHOs medlemsbedrifter om dette.

– Men det er ikke et argument for å la være å ta debatten, sier han.

Powered by Labrador CMS