Samfunn

En oransje krakk er kjernen i Bent Høies visjon om pasientens helsetjeneste.

Her er kjernen i Høies helsevesen

Norges lengst sittende helseminister, Bent Høie, er over middels opptatt av ledelse, ifølge ham selv.

Publisert Sist oppdatert

Under Lederkonferansen til NSH torsdag fortalte han en fullsatt sal helseledere i spesialist- og kommunehelsetjenesten at han dermed også var opptatt av å stille klare krav til dem.

Regjeringen har igangsatt et topplederprogram for ledere i helsevesenet og styrket en egen helselederutdanning ved Handelshøyskolen BI.

Fra nyttår er det innført en ny forskrift hvor Høies krav og forventinger til helseledere er tydelig formulert. Forskriften erstatter den gamle internkontrollforskriften.

I forskriften slås det fast at det er den som har det overordnede ansvaret for virksomheten som skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter. Det er fastsatt en plikt til å planlegge, gjennomføre og evaluere ned på et ganske detaljert nivå.

– Ofte er det systemsvikt og ledersvikt når ting går galt i helsevesenet, sier Høie.

Nå er tanken at man skal gjennomføre systematisk kvalitetsforbedring med årlige gjennomganger av tilgjengelige data sammen med medarbeiderne.

– Dere må finne de gode måtene å involvere alle ansatte på, sier Høie.

Den oransje krakken

– Min forventing er at alle ledere i helsevesenet støtter opp om pasientens helsetjeneste, sa Høie under talen sin.

Mange har lurt på hva han egentlig mener med pasientens helsetjeneste. At pasienten settes først, er ikke akkurat en revolusjonerende tanke i sykehusene. Men for Høie handler det om at pasientgrupper opplever å bli hørt og tatt på alvor i møte med helsefaglig personell.

Høie kunne fortelle at det er sykehuset i Bærum som har stått for den største helseinnovasjonen i Norge de siste årene. Her har man nå en oransje krakk, eller visittstol, som helsefaglig personell skal sitte på når det snakker med en pasient.

– På mange måter er dette selve kjernen i pasientens helsetjeneste, sier Høie.

Tanken er at legen nå kommer ned på pasientens høyde.

– Det var pasientene som kom på denne ideen. Ofte trenger ikke en innovasjon å være så teknologisk. Små grep kan gjøre stor forskjell, sier Høie.

Powered by Labrador CMS