Samfunn

Illustrasjonsfoto.

Hvilken skole du går på kan avgjøre om du dropper ut eller fullfører med glans

Utdanningsdirektoratet varsler om store forskjeller mellom landets videregående skoler.

Publisert Sist oppdatert

De nye indikatorene fra Utdanningsdirektoratet viser hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til å løfte elevenes karakterer, få elevene til å bestå og sørge for at de ikke slutter underveis. Det viser seg at det er store forskjeller på hvor gode de videregående skolene er til å få elevene gjennom skoleåret – og hvor mye de løfter elevene faglig.

– Tallene viser at det har mye å si hvilken skole eleven går på. Noen skoler bidrar mer enn andre til å løfte elevene faglig og hjelpe elevene å fullføre og bestå, og gir dermed elevene et bedre grunnlag for videre studier og jobb. Jeg forventer at skolene bruker undersøkelsen til å lære av hverandre, og tar tak i egne utfordringer, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Foreldrenes utdanning spiller inn

Utdanningsdirektoratet har sett på resultatene for landets videregående skoler, og beregnet hvordan disse er hvis man tar hensyn til at skolene har elever med ulik bakgrunn og sammensetning.

Det er beregnet et landsgjennomsnitt, og skolene er målt mot dette for å se om bidraget til elevenes læring er mer, mindre eller på nivå med landsgjennomsnittet.

Det er forskjeller i elevgrunnlaget mellom skoler i Norge. Noen skoler har for eksempel mange elever med høyt utdannede foreldre, mens andre skoler har mange elever med lavt utdannede foreldre eller mange elever med minoritetsbakgrunn.

Elevenes bakgrunn har mye å si for hvor godt de lykkes på skolen, og derfor kan det være vanskelig å vite hvor mye skolen bidrar til å løfte elevene. Skolebidragsindikatorene kan være med å nyansere bildet av skolenes resultater.

Store forskjeller innad i fylkene

Fylkesbidraget viser det samlede bidraget på alle de offentlige skolene i fylket. Forskjellene mellom fylker er størst når det gjelder hvor mye de bidrar til at elevene fullfører og består.

For indikatorene karakterpoeng og deltakelse er ikke variasjonen mellom fylkene like stor. På disse to indikatorene ligger de fleste fylker nær landsgjennomsnittet.

Det er generelt større forskjeller mellom fylkene på yrkesfag enn på studieforberedende.

– Det er store variasjoner mellom fylkene, og store forskjeller mellom skolene i samme fylke. Det er viktig å være åpen om resultatene, slik at skoleeiere kan se seg selv i kortene og bli bedre. Mange skoler kan gjøre mer for å løfte elevene og bidra til at de fullfører videregående opplæring, sier Sanner.

Her bidrar fylket mest

For de studieforberedende studieprogrammene varierer fylkenes bidrag til at elevene fullfører og består fra - 4,1 prosentpoeng i Finnmark, til 3,7 prosentpoeng i Hedmark.

Det betyr at andelen som fullfører og består et skoleår innen studieforberedende utdanningsprogrammer i Hedmark, er nesten fire prosentpoeng høyere enn landsgjennomsnittet, mens andelen i Finnmark er over fire prosentpoeng under landssnittet.

– De gode resultatene vi ser i enkelte fylker bør være en inspirasjon for skoleeiere og skoleledere i resten av landet. Det er gledelig å se at noen fylker, som for eksempel Hedmark har positive resultater alle de tre siste årene. Hovedmålet med indikatorene er at de skal bidra til å utfylle den informasjonen vi har om kvaliteten på opplæringen, slik at skoler og skoleeiere vet hvor de bør sette inn tiltak, sier Sanner.

Oslo og Vestfold verst

I tillegg til Hedmark, skiller seks andre fylker seg positivt ut i hvor mye skolene bidrar til at elevene fullfører og består på studieforberedende. Også skolene i Møre og Romsdal, Nordland, Oppland, Sogn og Fjordane, Troms og Akershus bidrar mer enn landsgjennomsnittet til elevenes fullføring.

Skolene i Finnmark, Oslo, Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder og Vestfold ligger under landssnittet når det gjelder skolenes bidrag til at elevene fullfører og består på studieforberedende.

Også på yrkesfag er det Hedmark som har det høyeste fylkesbidraget til at elevene fullfører og består - med 5,8 prosentpoeng. Lavest bidrag til å få elevene til å fullføre og bestå på yrkesfag har skolene i Oslo og Vestfold.

Under landsgjennomsnittet på årsbestått på yrkesfag finner vi Aust-Agder, Hordaland, Oslo, Rogaland, Telemark, Vest-Agder, Vestfold og Østfold.

Powered by Labrador CMS