Samfunn

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen får kritikk for bruken av forskning.

Kunnskapsministerens bruk av forskning kritiseres

Publisert Sist oppdatert

Barnehageeksperter er kritiske til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens bruk av forskning i forbindelse med stortingsmeldingen om barnehager.

I stortingsmeldingen som ble lagt fram 11. mars, varsles det en ny rammeplan. Det skal satses mer på systematisk læring og innføres en norm for hvor mye norsk en femåring skal kunne. Det skal også være lovpålagt at de ansatte snakker godt norsk.

Pedagogikk-professor Solveig Østrem ved Høgskolen i Lillehammer sier til Dagbladet at ministeren bruker eksempler fra Oslo til å forsvare meldinga som skal gjelde hele landet.

Ifølge avisen kritiserer også andre barnehageeksperter Røe Isaksen for å legge fram en politikk som ikke er faglig fundert. Han anklages også for å bedrive såkalt cherrrypicking – at han plukker forskningsresultater etter egen smak, noe statsråden selv avviser.

– De legger til grunn en svartmaling av situasjonen og setter inn tiltak ut fra et veldig smalt utvalg forskere, sier Østrem til Dagbladet.

Hun reagerer aller mest på at statsråden flere ganger har forsvart meldingen ved å vise til Oslo-statistikk som viser at 25 prosent av alle barn starter på skolen med så dårlige språkkunnskaper at de ikke klarer å følge undervisningen.

Røe Isaksen er ikke den første statsråden i den blåblå regjeringen som kritiseres for sin bruk av forskning. Frp-statsråd Sylvi Listhaug er blitt anklaget for å mistolke forskningsresultater i begrunnelsen for regjeringens forslag til asylinnstramminger. Frp-statsråd Per Sandberg ble kritisert for sine uttalelser om at Havforskningsinstituttet skal være næringsvennlig, men mente selv han var blitt tolket i verste mening.

Powered by Labrador CMS