Ledelse
Lederverktøy: Kjenner du medarbeiderne dine?
Du er leder for en rekke forskjellige persontyper. For å få til et best mulig samarbeid med dem, må du både lære dem å kjenne som typer og vite hvordan de skal håndteres.
Du bør vite hva som ligger bak atferden til de ansatte du leder. I tillegg bør du sette deg inn i hvordan de ulike persontypene skal håndteres, slik at samarbeiet og produktiviteten blir best mulig, ifølge lederutvikler Egil Foss Iversen.
Dette er blant temaene som omhandles i boken hans, Medarbeidersamtale. Her vektlegger Iversen viktigheten av forberedelser og oppfølging, og peker på at kommunikasjonen – selve samtalen – kan være utfordrende, både sosialt og psykososialt.
– Vi mennesker er forskjellige. Det betyr at ledere kan treffe på mange forskjellige mennesketyper. Hvordan man takler disse er avhengig av lederens lederegenskaper, psykososiale egenskaper og kognitive empati. Her må en skille mellom Affektiv empati og kognitiv empati, sier Iversen.
Objektivt eller følelsesmessig berørt
Affektiv empati, handler om å bli berørt av en annens følelsesmessige opplevelse – å leve seg inn i den andres situasjon, slik at man føler det den andre føler. Kognitiv empati, som handler om å forstå den andres emosjonelle opplevelse, innebærer å forstå hva den andre føler og å oppleve situasjonen som den andres følelser.
– Ved kognitiv empati beholder du objektiviteten din. Ved affektiv empati mister begge objektiviteten og dere kan risikere å sitte og gråte sammen, forklarer han.
Enkelte av mennesketypene er spesielt nyttige å vite om, både i forbindelse med daglig kommunikasjon og gjennomføring av medarbeidersamtaler, påpeker Iversen.
– Det er viktig å forstå det som foregår og å se sammenhengene. For eksempel kan de destruktive maktspillerne i første omgang vekke begeistring før de går over i faser med å skape usikkerhet, bryte løfter, bortforklare, forhale og ydmyke, forteller han.
Personlighetstrekk
Når det er uro i en bedrift, kan det ha mange årsaker. Det er viktig å finne ut om det er spesielle personer som står bak. I mange situasjoner synes det rimelig å tro at edderkoppene, i form av intrigespillere og maktpersoner, er preget av psykopatiske personligheter.
– Man skal likevel være forsiktig med å bruke disse betegnelsene. Slike personlighetstrekk er varige. Å bruke betegnelsen kan gi en forståelse av hva som foregår og hvorfor, men ordbruken gir ingen løsning på problemene, forklarer Iversen.
Psykopater, eller mennesker med asosiale personlighetsforstyrrelser, har sjelden et dårlig selvbilde. Ifølge Iversen er de patologisk egoistiske, og den eneste løsningen er å komme seg vekk fra situasjonen.
– De kommer ikke til å gi seg. De ønsker heller å trappe opp konflikten med så mange skitne triks som de er i stand til å finne på. Og det er nesten ubegrenset, forteller han.
Medarbeidersamtale
En av arenaene der du kan få økt forståelse for hvem medarbeideren din er, og hvorfor han agerer som han gjør, er medarbeidersamtalen.
Ifølge Iversen fokuserer for mange ledere bare på måloppnåelse eller fag, siden dette er enklest for dem. Ved å ignorere de psykososiale problemstillingene vil de imidlertid kunne få problemer, mener han.
– En leder som har blitt leder på grunn av sin faglige dyktighet, men som kanskje mangler kunnskaper om det psykososiale aspektet, har en tendens til å ville løse alle problemer innenfor et faglig aspekt. Det er dette området de føler seg trygge på. Så snart samtalen kommer inn på psykososiale aspekter eller årsaker, føler lederen seg usikker og kanskje til og med truet, sier han.
Dersom årsaken er manglende kompetanse, tror mange ledere at det enkelt å løse problemet. Ved å sende medarbeideren på kurs vil problemet løses. Dersom årsaken til ikke oppnådde resultater ligger innenfor det psykososiale aspektet, som kanskje trivsel, får lederen problemer.
– Da tvinger lederen ofte samtalen inn på det faglige området igjen. Skjer dette, vil medarbeideren føle at han ikke blir hørt, og går derfra med en dårlig følelse og er lite motivert for neste medarbeidersamtale, sier Iversen.
Trygghet
Et område som vil påvirke medarbeidersamtalen er relasjoner. Hvilke relasjoner er det mellom lederen og medarbeideren? Relasjoner bygger på trygghet. Er leder og medarbeider trygge på hverandre, ligger forholdene til rette for at det kan bli en fruktbar samtale, påpeker Iversen.
– Uten tryggheten får man problemer. Trygghet bygger på tillit, som er bærebjelken i gode relasjoner. Har de ikke tillit til hverandre, forsvinner tryggheten, advarer han.