Ledelse

Trusselen om å miste en belønning kan være god motivasjon

Vi hater å tape mer enn vi elsker å vinne.

Publisert Sist oppdatert

De israelske psykologene Daniel Kahneman og Amos Tversky var blant de første som gjennom en rekke ulike eksperimenter viste hvor dypt aversjonen mot tap sitter i oss mennesker. Vassilis Dalakas, professor ved Caifornia State University, skriver i et innlegg hos The Conversation/Videnskab.dk at han ville teste denne teorien på studentene sine.

Gevinst versus tap

Han delte en klasse i to. Den ene gruppen fikk tilbud om å ta noen valgfrie prøver gjennom hvor de kunne tjene opp ett poeng per prøve hvis de bestod. Hvis de ikke bestod ville de få ett minuspoeng. Alle som klarte å tjene opp fem poeng i løpet av semester, fikk muligheten til å velge bort en obligatorisk eksamen på slutten av semesteret. Belønningen ble presentert som en potensiell gevinst. Den andre gruppen fikk samme mulighet til å tjene opp poeng, men de fikk beskjed om at den avsluttende eksamenen var valgfri og at de kunne miste retten til å ta eksamen hvis de ikke klarte å tjene opp fem poeng gjennom semesteret. De ble altså forespeilet et potensielt tap.

Tilbudet – ingen eksamen på slutten av semesteret – var altså det samme for alle som hadde tjent opp fem poeng, men det ble presentert som henholdsvis en gevinst og et tap.

Store forskjeller

Ifølge Dalakas var det ingen forskjell på kunnskapsnivået i de to gruppene, men likevel viste resultatene at bare 43 prosent i den første gruppen og hele 82 prosent i den andre gruppen klarte å tjene opp fem poeng. Hvorfor? Dalakas mener årsaken ligger i elevens motivasjon, og at følelsen av å tape noe man i utgangspunktet hadde – retten til å ta en eksamen – var sterkere enn muligheten til å vinne noe – muligheten til å slippe eksamen.

Dalakas viser i innlegget sitt til ulike typer forskning innenfor adferdsøkonomi, deriblant fenomenet «endowment effect», som ble introdusert av adferdsøkonom Ricard Thaler. Dette handler om at den som eier noe mener at en ting har dobbelt så høy verdi, som personer som vurderer å skaffe seg den samme tingen. Det vi allerede har, verdsetter vi med andre ord høyt.

Tøff form for motivasjon

Professor Vassilis Dalakas mener at kunnskapen om tapsaversjon og verdien av å eie noe, kan brukes til å øke motivasjonen blant elever.

Han tenker seg at man først kan tilby en belønning til alle elever, og deretter ta den bort igjen hvis de ikke utviser ønsket adferd. «Det virker kanskje barskt, men det er kanskje også mer effektivt», skriver Dalakas.

Powered by Labrador CMS