Samfunn

–Vi er fornøyd med at regjeringen slår fast at Uber er ulovlig

Norges Taxiforbund har fått regjeringens forsikringer om at man må ha løyve for å kjøre drosje, og den ordningen er gjennomregulert. Nå lufter regjeringen forslag om endringer.

Publisert Sist oppdatert
Taxinæringen har tatt kraftig til motmæle mot Uber og teknologien som næringen mener presser prisene og lønningene. Nå forsøker regjeringen å hjelpe bransjen til å ta igjen det teknologiske forspranget ved liberalisering av regelverket. Samtidig slås det fast at man ikke kan kjøre taxi for Uber i Norge med dagens regler.
– Vi ønsker å se på løsninger som fjerner taksameterkravet ved at pris skal kunne beregnes via GPS-baserte mobilapplikasjoner, sammen med nye krav om prisopplysninger som styrker passasjerenes interesser. Vi skal også vurdere om det kan foretas endringer i regelverket for drosjesentraler og organiseringen i næringen, samt muligheten for en oppheving av kravet om at drosje skal være hovederverv for løyvehaver.
Det uttalte statssekretær Tom Christer Nilsen (H) under et møte med taxinæringen mandag. Endringer i regelverket vil kunne tre i kraft tidligst rundt årsskriftet.
Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, deltok på møtet. Han er åpen for nye løsninger, om ikke entusiastisk.
– Vi får se hva man kommer frem til på det området. Systemet skal jo lages, og da går tiden fort, sier han til Dagens Perspektiv: – Men vi er svært fornøyd med at regjeringen gjør det klinkende klart at Uber er ulovlig i Norge.
Det var ikke regjeringens ord i saken, men ifølge Trevland fastlo statssekretæren enda en gang at man må ha drosjeløyve for å kunne drive taxi i Norge.
Det finnes i dag om lag 8239 drosjeløyver i Norge. Av disse er 1780 i Oslo. Antallet fastsettes politisk av fylkeskommunen og har vært relativt stabilt de siste årene.
For å få løyve må man søke hos kommunen, og der rangeres søkerne ofte etter ansiennitet. Det kan man bare skaffe seg ved å jobbe som drosjesjåfør for en løyveinnehaver som ikke kan kjøre på løyvet sitt i 24 timer i døgnet. Antallet søkere har også vært stabilt de siste to årene. I Oslo har om lag 600 personer søkt om drosjeløyve i år, og det er ventet at rundt 100 løyver vil bli tilgjengelig gjennom dødsfall eller andre grunner.
Regelverket for drosjeløyve åpner ikke enkelt opp for aktører som Uber. I forskriften om godkjenning og drift av drosjesentraler og drosjeløyver i Oslo kommune er det oppstilt flere krav som må godkjennes før man kan drive lovlig, blant annet må man være tilknyttet en drosjesentral som må være godkjent av kommunen.
Powered by Labrador CMS