Arbeidsliv

Barn lærer ikke de ferdighetene de vil trenge for framtidens arbeidsliv.

Disse ferdighetene må barna dine ha for fremtidens jobber

Altfor mange av dagens utdanningssystemer samsvarer ikke med det man trenger å kunne for å fungere i dagens arbeidsmarked, viser fersk rapport.

Publisert Sist oppdatert

Nylig publiserte World Economic Forum deres Human Capital Report der de fokuserte på å forberede mennesker for fremtidens arbeidsmarked.

Testen The Torrance Test of Creative Thinking er ofte bruk som eksempel når man ser på hvordan barns evne til å tenke kreativitet har blitt redusert over tid.

98 prosent av barn i barnehagen er såkalte «kreative genier» - de kan for eksempel finne uendelige metoder for bruken av et stykke papir.

Denne evnen blir redusert kraftig i tiden barna beveger seg gjennom det tradisjonelle skolesystemet. Bare 3 prosent av 25-åringer kan betegnes som «kreative genier», skriver daglig leder for læring i Lego, Mirjam Schøning i World Economic Forum.

Torrance-testen viser også at det har vært en nedgang i originalitet blant små barn i aldersgruppen barnehagealder til tredjeklasse over de siste 25 årene.

Feil fokus

Rapporten beskriver hvordan skolesystemet har en tendens til å primært fokusere på å utvikle barns ferdigheter innen mer tradisjonelle fag i stedet for å fremme ferdigheter som problemløsing, kreativitet og samarbeid.

«Dette skaper bekymring når man ser på de viktigste ferdighetene man trenger under den fjerde industrielle revolusjon, nemlig kompleks problemløsing, kritisk tenking og kreativitet. Dette er de viktigste ferdighetene barna trenger å lære,» skriver Schøning.

Det er bekymringsfullt at barn ikke lærer disse ferdighetene i dages skolesystem

Kreativitet har hoppe fra en 10. plass til 3. plass over listen med ferdigheter som er mest ettertraktet. Emosjonell intelligens og kognitive fleksibilitet vart lagt til i listen over ferdigheter man vil trenge i 2020.

«Det er bekymringsfullt at barn ikke lærer disse ferdighetene i dages skolesystem der normen i stedet for å tavle- og snakkeundervisning som vi har hatt i flere hundre år,» skriver Schøning.

Powered by Labrador CMS