Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Hva skjer med de ansatte under et oppkjøp av en annen virksomhet?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vi har i vår virksomhet i det siste snakket en del om potensielt oppkjøp av deler av en annen virksomhet.

Vi lurer i den forbindelse på når reglene om virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljøloven kapittel 16 kommer til anvendelse.

Kan dere si litt overordnet om når det egentlig blir snakk om en virksomhetsoverdragelse, og hva må vi tenke på når det gjelder de ansatte i den forbindelse?

Svar: Etter arbeidsmiljølovens regler er det tre betingelser for at det skal foreligge en virksomhetsoverdragelse: 1) Det må skje en overdragelse (her er det ikke krav om særskilt kontrakt mellom overdrager og den som overtar). 2) Overdragelsen må omfatte en selvstendig økonomisk enhet. 3) Enheten må beholde sin identitet etter overdragelsen – den må altså i det vesentligste være den samme, før og etter.

Alle tre vilkår må være oppfylt for at det skal foreligge virksomhetsoverdragelse i lovens forstand. Vurderingen av om transaksjonen berøres av arbeidsmiljølovens virksomhetsregler beror på en helhetsvurdering, hvor tommelfingerregelen er at jo mer som overføres, særlig av kjernedeler av virksomheten, desto mer øker muligheten for at ansatte har krav på å følge med over.

Dersom det foreligger en virksomhetsoverdragelse, er konsekvensen at de ansatte også må overtas, på de samme betingelser som hos forrige arbeidsgiver (overdragende selskap). De ansatte vil altså ha rett på samme arbeidsbetingelser, lønn, overtid, ansiennitet og også i utgangspunktet tariffavtaler og pensjonsordning, selv om det her kan gjøres unntak.

Ny arbeidsgiver kan reservere seg for tariffavtaler gjennom en skriftlig erklæring, og for pensjonsordninger kan ny arbeidsgiver innlemme de ansatte i den pensjonsordning bedriften har. Man må likevel være oppmerksom på hva som ligger i de gamle pensjonsforpliktelsene, da det her kan være allerede opparbeidede pensjonsrettigheter som overføres.

Både ved oppkjøp og utsetting av virksomhet er det derfor viktig å utrede de ulike alternativene og forholdet til ansatte, ut fra hvor man ønsker å plassere disse. Skal alle eller noen være igjen i overdragende selskap, eller skal alle være med over til ny arbeidsgiver? Hva er best for de involverte virksomheter, og hva sier eventuelt de ansatte?

Dersom den bedriften som skal overdras er mindre lønnsom, kan det også være aktuelt å vurdere om det vil være hensiktsmessig å nedbemanne i denne, i forkant av overdragelsen.

De som er ansatt i overdragende selskap, vil ha rett til å bli med over til ny arbeidsgiver. Arbeidstakerne har likevel rett til å reservere seg mot slik overføring. I så fall vil de kunne få sitt arbeidsforhold avsluttet i og med overdragelsen. Det finnes også en snever unntaksregel for at arbeidstaker også kan velge å forbli i sitt opprinnelige arbeidsforhold. En slik valgrett er ikke lovfestet, men vil kunne gjelde dersom det vil medføre en vesentlig negativ endring for den aktuelle arbeidstaker å bli overført. Dette var blant annet tilfelle i en sak som var oppe for Høyesterett i 2018, hvor arbeidstakeren fikk rett til å bli værende fordi hun ellers ville mistet AFP, som ville utgjort et tap på anslagsvis 1,3 millioner kroner, som hun kunne fått året etter overdragelsen.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS