Arbeidsliv

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen.

Krever at ny regjering fullfører modernisering av forskriften om hjemmekontor

Dagens lovverk krever skriftlig avtale om hjemmekontor. Regnskap Norge mener det er viktig at den påtroppende regjeringen gjennomfører revidering av forskriften.

Publisert Sist oppdatert

Før sommeren sendte regjeringen på høring «Forslag til endringer i forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem.»

I pandemien ble det vedtatt unntak fra denne forskriften, som nødløsning og for å hindre at mange begikk lovbrudd.

– Høringen er over. Nå er det viktig at ny regjering ikke stopper moderniseringen av denne forskriften, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i bransjeforeningen Regnskap Norge i en melding.

Dagens lovverk krever skriftlig avtale om hjemmekontor. I forslaget til endring av forskriften reises spørsmål om hvilke plikter arbeidsgiver skal ha – blant annet til å ivareta fysisk arbeidsmiljø, psykososialt arbeidsmiljø og arbeidstidsbestemmelsene.

Større avstand til kollegaer

Nesten 99 prosent av norsk næringsliv består av små- og mellomstore bedrifter som til sammen sysselsetter rundt 60 prosent av alle ansatte i privat sektor.

– Et stort flertall av disse bedriftene benytter ekstern regnskapsfører også som rådgiver knyttet til drift, forretningsutvikling og ikke minst personalledelse, sier Aale-Hansen.

– I takt med gradvis avvikling av smitteverntiltak knyttet til pandemien, registrerer vi diskusjon knyttet til hvordan den nye kontorhverdagen vil bli. Dette er et tema vi forventer får økt personalpolitisk oppmerksomhet.

– Det vi uten tvil kan slå fast er at alle nå har erfart at det å jobbe digitalt hjemmefra, går fint. Samtidig har mange erfart at avstanden til kollegaer blir større.

Utfordrende rettigheter

Rettigheter og plikter knyttet til hjemmekontor, kan være særlig utfordrende for små- og mellomstore bedrifter.

I debatten om hjemmekontor, eller det å jobbe hjemme, savner Regnskap Norge at dette også skjer på premissene til små- og mellomstore bedrifter.

For mange av dem kan rettigheter rundt fysisk arbeidsmiljø på et hjemmekontor bli økonomisk utfordrende.

Hvordan kan regelverket følges opp i praksis? På hvilken måte kan etterlevelse av arbeidsmiljøloven, arbeidstider og sittestillinger kontrolleres av arbeidsgiver – samtidig som han skal ivareta et godt arbeidsmiljø for hele virksomheten?

– Hvordan og hvor langt skal arbeidsgiver gå for å kontrollere at arbeidstiden overholdes og at arbeidsmiljøet er bra? spør Regnskap Norge-sjefen.

Ikke forhold seg til lovverket

– Mange har nok erfart at det å jobbe hjemme gjerne medfører at man jobber utover normalarbeidsdagen. Søndagsarbeid er jo etter dagens lovverk ikke tillatt, så hva da i det fleksible arbeidslivet? spør Aale-Hansen.

– Hittil har debatten om «hjemmekontor» i liten grad forholdt seg til det lovverket som eksisterer og som nå er på høring.

Regnskap Norge oppfordrer sterkt den nye regjeringen til å fullføre det pågående høringsabeidet og til å bidra til opplyst debatt og et moderne regelverk som er forståelig og enkelt å følge – og som bidrar til et fleksibelt arbeidsliv.

Powered by Labrador CMS