Ledelse

Bjørn Kjos har løftet Norwegian. Men det er en tid for alt. Nå er tiden inne for å få inn en leder som kan administrere et globalt flyselskap, mener nestlederen i Parat.

– Det er en tid for alt

Arbeidstakerorganisasjonen Parat organiserer mange Norwegian-ansatte. Der slår de ring om den norske modellen, og vil nok ikke sørge lenge dersom Bjørn Kjos trekker seg som konsernsjef. Parat er heller ikke fremmede for at et salg av selskapet vil være et klokt valg.

Publisert Sist oppdatert

Noe av bakteppet her er at Norwegian står på trappen av en Høyesterettssak, hvor Parat, som organiserer Norwegians ansatte, beskylder Norwegian for å organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret sitt gjennom å drive ulovlig innleie av ansatte fra datterselskaper.

– Det er synd at Norwegian bruker selskapsretten for å organisere seg bort fra arbeidsgiveransvaret, for Norwegian er helt avhengig av sine ansatte, og da kan de ikke bare struktureres bort, sier Vegard Einan, nestleder i Parat.

Flere passasjerer dårligere råd

Nærmere 3,5 millioner passasjerer valgte å fly med Norwegian i mai, en økning på 17 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Norwegians trafikktall for mai viser en kapasitetsvekst på 51 prosent. Denne veksten vil avta utover høsten og inn i 2019, mener selskapet selv.

Men Norwegian opplever turbulens om dagen. Særlig den høye gjelden er et problem. Og selv om Norwegian hentet inn 1,3 milliarder i mer egenkapital i en emisjon i mars i år, mener finansanalytikerne som følger Norwegian at selskapet trenger ytterligere påfyll for å klare å betjene lånene sine i første kvartal 2019. Derfor mener mange at det beste for Norwegian ville være å bli kjøpt opp.

Og Kjos & co har seriøse beilere.

Flyselskapet IAG – som er et resultat av en fusjon mellom British Airways og spanske Iberia –har tilbudt seg å kjøpe Norwegian i to omganger de siste månedene, men begge tilbudene er blitt avvist av Bjørn Kjos og resten av Norwegian-styret.

Tror ikke Kjos vil selge nå

Bjørn Kjos bør trekke seg og Norwegian bør selges, mener NHH-professor Tor Wallin Andreassen.

NHH-professoren mener det er på tide med nytt blod, uavhengig av om selskapet selges eller ikke.

Den norske arbeidstakerorganisasjonen Parat organiserer mange Norwegian-ansatte. Deres nestleder, Vegard Einan, er enig med NHH-professoren om Kjos' framtid.

– Det er en tid for alt, sier Vergard Einan.

– Jeg har stor respekt for alt Kjos har gjort. Han har bygd et stykke luftfartshistorie, men det er en tid for alt. Og akkurat nå har nok Norwegian kommet til et punkt der de trenger en person som kan administrere et globalt flyselskap, heller enn en gründer, sier parat-nestlederen.

Men ikke alle som hevder å ha peiling på fly, er enige i denn analysen. Langt fra NHH i Bergen, på BI i Nydalen i Oslo, sitter en annen akademisk skolert flyekspert. Førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen, er stort sett uenig i det meste av Andreassens analyse.

– Jo, da. Alt er til salgs bare prisen er høy nok, sier Espen Andersen. Han har fulgt norsk og internasjonal flybransje i en årrekke. Andersen tror ikke Bjørn Kjos er ferdigvokst med Norwegian.

– Man kan selge et selskap av flere grunner. Når det gjelder Norwegian så vil jeg tro at Kjos vil selge dersom han trenger en exit – altså at han vil trekke seg tilbake. Eller hvis han mener Norwegian har vokst seg ferdig, og blitt til «noe annet» enn det selskapet Kjos har skapt og vokst sammen med.

– Jeg tror ingen av delene stemmer for Norwegian. Kjos er ikke der ennå. Han vil ikke pensjonere seg ennå, og jeg tror han har planer om å la Norwegian vokse enda litt til, sier Andersen.

Ingen sjans med «norsk modell»

Det snakkes mye om at Norwegian og Bjørn Kjos vraker den norske modellen med sin vekststrategi. Så sent som onsdag gikk Aps nestleder Hadia Tajik ut i VG med et forslag som skal forby norske selskaper å etablere egne «arbeidsgiver-avdelinger» i andre land eller hos franchisetakere. Jobber du for et norsk selskap – også om det opererer globalt, skal det norske morselskapet være din formelle arbeidsgiver, mener Tajik.

Den debatten fnyser Espen Andersen av.

– Vel, man kan bare glemme norske modeller og norske arbeidsforhold i dette bildet. Skal du ha med deg det ut i den globale flybransjen, har du ikke en sjans, sier han. De som jobber i Norwegian, er nok ikke helt på linje med forskeren i dette spørsmålet.

De ansatte er nøkkelen

Foto Parat-nestleder Vegard Einan. (Foto: Vetle Daler)

I Parat slår de ring om den norske modellen, og de vil nok ikke sørge lenge dersom Bjørn Kjos trekker seg som konsernsjef. Parat er heller ikke fremmede for at et salg av selskapet vil være et klokt valg.

Nestleder i Parat, Vegard Einan, forteller at selv om Prat og Norwegian står overfor hverandre i retten, så er det ikke en stor konflikt mellom partene akkurat nå, da Norwegian i stor grad opptrer som om de er reell arbeidsgiver. Men det er likevel viktig å få saken avklart. Både på grunn av presedens overfor andre selskaper, men også for å styrke selskapet, sier Einan.

– Hvis selskapet klarer å bygge en sterk Norwegian-kultur på tvers av grenser, kan de kombinere det beste av norsk arbeidsliv med andre lands positive egenskaper. Dessuten handler det om å bygge en kultur for samarbeid og involvering. Norwegian må greie å holde på sine ansatte samtidig som de tiltrekker seg nye, for global ekspansjon er helt umulig uten støtte fra de ansatte. Greier de ikke det, ender de opp med samme utfordring som Emirates, som i mangel av ansatte parkerer nye fly på bakken, sier nestlederen.

Oppleves som en seriøs aktør

Norwegians største ekspansjonsprosjekt er ikke i Norge og Norden, men likevel øker plasseringen av fly i disse områdene.

– Det er fortsatt det nordiske markedet som skal betjenes i stor grad, og da utnytter man besetningen og ressursene mye bedre hvis man har flyene i Norden, sier Einan, som tror at dette gjør at behovet for ansatte i Norden vil øke.

– Det er utelukkende positivt for arbeidstakerne, men også for selskapet og kundene. Man får ansatte som leverer god kvalitet, er fleksible og forutsigbare, og det er et flyselskap helt avhengig av for å konkurrere i det internasjonale markedet.

Han viser til RyanAir, som kan sies å ikke ha behandlet sine ansatte like bra.

– I RyanAir har mange ansatte flyktet, blant annet til Norwegian, fordi det oppleves som et tryggere selskap og en mer seriøs aktør.

Akkurat nå har nok Norwegian kommet til et punkt der de trenger en person som kan administrere et globalt flyselskap

– Bryr oss ikke om IAG

Einan forteller at Parat ikke ser på interessen fra International Airlines Group som noen trussel. Det er Parat vant til.

– Det er ikke noe nytt for oss å ha internasjonale eiere. Og etter at vi vant mot RyanAir i retten har vi dessuten fått stadfestet at norsk lov vil gjelde for alle flyselskapers personale som er stasjonert i Norge. Et eventuelt oppkjøp vil derfor ikke få noen umiddelbare, store konsekvenser for arbeidstakerne, så dette bruker ikke vi mye energi på, sier han.

– Nye eiere kan sikkert medføre noen endringer, men våre medlemmer er svært klare over at luftfartsbransjen er en bransje i konstant endring. Endring skjer både med norske og utenlandske eiere.

– Hva hvis RyanAir kjøpte opp Norwegian?

– Jeg tror aldri det kommer til å skje at RyanAir kjøper et selskap der alle er organiserte. Da trenger de i alle fall lynkurs i partssamarbeid. Finansielt er det nok sikkert riktig for RyanAir å kjøpe Norwegian, med sin langruteproduksjon, men organisasjonspolitisk tror jeg det hadde blitt totalkrasj.

Å drive et globalt selskap

Einan tror Norwegian i dag er god plassert for å tjene på den langsiktige strategien sin.

– Langrutesatsingen er noe kundene ønsker, og gjør at Norwegian blir sett på som en alvorlig konkurrent til for eksempel British Airways på transatlantiske ruter. Det er nok grunnen til at IAG er så interessert. Men når disse rutene blir lønnsomme, skal nok IAG eller andre kjøpere grave dypt i lommene for at det skal bli aktuelt, sier han.

I tillegg til langrutesatsingen er det snakk om at Norwegian skal ekspandere til Sør-Amerika. Det er Einan positiv til.

– Basert på kunnskapen vi har fått, kan Norwegian i Sør-Amerika bli det RyanAir har blitt i Europa, sier han.

Intervjuet med Vegard Einan i Parat er en del av en større situasjonsanalyse av Norwegian. Les hele saken her:

Powered by Labrador CMS