Ledelse

For mye samarbeid på jobben? Selv samarbeid har sine negative sider.

Publisert Sist oppdatert

Mange av oss sliter med å holde tritt med all e-post, alle møter og telefonkonferanser som dukker opp i tide og utide. Men hvordan ble vi egentlig så travle? Spørsmålet stilles i en artikkel hos knowledgeATwharton; nettsidene til Wharton, University of Pennsylvania.

En hovedårsakene er, ifølge samme artikkel, at vi de siste årene har fått en sterk økning i samarbeid på tvers av funksjoner og avdelinger. Dermed kommer kravene og forventningene seilende inn fra ulike avdelinger, fra kolleger du knapt kjenner, fra innland og utland og fra ulike tidssoner. Jobber du i åpent kontorlandskap, vil du også være omgitt av kolleger som går rundt og starter nye diskusjoner – også på tidspunkt som passer deg dårlig.

Sakte tempo

Samarbeid er ofte helt nødvendig, blant annet på grunn av kompleksiteten i varer og tjenester, globalisering, ny teknologi, behov for økt fleksibilitet, hyppige endringer som krever at man ser en sak fra flere perspektiver etc.

Men – samarbeid kan ifølge Wharton-professor Matthew Bidwell også ha noen virkelig negative sider som både organisasjoner og enkeltpersoner bør være klar over. Bidwell viser hos knowledge@wharton eksempelvis til at ting går mye saktere i en matriseorganisasjon, hvor man rapporterer til to ledere og samarbeider med to avdelinger. «Du får svært gode beslutninger, men det tar en evighet å få tatt disse beslutningene», påpeker Bidwell, som viser til at det tar tid å utveksle informasjon og å få alle de involverte med. I verste fall spiser samarbeid via mail, møter og telefon så mye tid at det nesten ikke er tid igjen til individuelle oppgaver.

Både arbeidsmengde og variasjonen i oppgavene drar tempoet ned

Ifølge professoren er det både arbeidsmengde og variasjonen i oppgavene som drar tempoet ned. Når du skal sjonglere krav fra folk som jobber på ulike områder, må du hele tiden skifte gear og dreie oppmerksomheten din over på nye ting. All hoppingen fra oppgave til oppgave gjør at det tar lenger tid å få løst hver enkelt oppgave.

Når de flinkeste blir bremseklosser

En annen fare ved for mye samarbeid, er at de flinkeste medarbeiderne blir involvert i for mange prosjekter. Det kan gå utover motivasjonen deres, fordi det hele tiden er så mange som ønsker tilbakemeldinger fra dem, men de risikerer også å bli en flaskehals – fordi alle venter på deres innspill. Dette fenomenet ble beskrevet av professor Rob Cross, Reb Rebele – analytiker ved Wharton og professor Adam Grant i en artikkel i Harvard Business Review i 2016. Trioen baserte seg på data fra 300 organisasjoner.

Samarbeid er kommet for å bli. Du kan ikke alltid si nei – da havner du på sidelinjen. Men – både organisajsoner og enkeltmennesker bør være klar over at samarbeid har sine negative sider og gjøre en innsats for å lære seg å samarbeide og prioritere på en bedre måte, er budskapet i Wharton-artikkelen.

Powered by Labrador CMS