Ledelse

Kampen mot utbrenthet starter på 3 områder

19 prosent av norske arbeidstakere sliter med psykisk utmattelse.

Publisert Sist oppdatert

19 prosent av norske arbeidstakere er utbrente, ifølge Faktabok om arbeidsmiljø og helse 2018, publisert av Statens arbeidsmiljøinstitutt. Det tilsvarer 490.000 yrkesaktive. Helsearbeidere, som leger, vernepleiere og sykepleiere ligger helt i toppen av listen, hvor hele 30 prosent føler seg utbrente.

Uttrykket utbrenthet brukes for å forklare en stressreaksjon som oppstår over lengre tid fordi man blir utsatt for ugunstige psykososiale faktorer på jobb. Et typisk symptom er psykisk utmattelse, som trøtthet, slitenhet, hodepine, muskelsmerter, endret søvnmønster eller dårlig matlyst.

Ifølge STAMI kommer utbrenthet ofte av høye krav, høy arbeidsbelastning, lav selvbestemmelse, lave belønninger og jobbusikkerhet. Sosial støtte og organisatorisk rettferdighet ser derimot ut til å motvirke utbrenthet.

Slik reduserer du utbrenthet

Paula Davis-Laack er konsulent og jobber med organisasjoner som ønsker å jobbe med stressmestring og redusere utbrentheten. Ifølge henne bør arbeidet med å minske den psykiske utmattelsen starte med tre hovedområder: kontroll, anerkjennelse og fellesskap. Det skriver hun i et innlegg til Psychology Today.

Kontroll

Ansatte setter pris på autonomi og selvstendighet, om enn i ulike grad, så liker vi å kjenne at vi har en frihet i arbeidshverdagen vår. Medarbeidere som opplever at de har liten kontroll over oppgavene de gjør, hvordan de skal gjøre dem, når de skal være på jobb og andre aspekter av hverdagen, har en mye høyere risiko for å utvikle symptomer på utbrenthet, skriver Davis-Laack.

Hun anbefaler ledere å følge disse tre tipsene for å gi medarbeiderne sine økt kontroll:

  • Forklare bakgrunnen for nye prosjekter, slik de ansatte får en forståelse av hvorfor de gjør det de gjør.
  • Gi ansatte mulighet for å velge hvor de jobber – kontoret, hjemme eller andre steder – så langt det lar seg gjøre.
  • La ansatte ta styring over hvordan de utfører oppgavene sine.

Anerkjennelse

Å bli sett for sine prestasjoner er en følelse som går langt ut over for eksempel pengepremier, skriver Davis-Laack. Anerkjennelse er et tegn på tilhørighet, og er en følelse vi ikke blir «lei av» på samme måte som penger. Vær derfor nøye på å gi medarbeiderne dine den anerkjennelsen og respekten de fortjener, oppfordrer hun.

Fellesskap

Utbrenthet er ikke bare potensielt svært skadelig for enkeltindivid, men kan også være smittsomt. Vi får energi og motivasjon av andre som er motiverte og energiske, men på samme måte kan vi bli tynget og slitne hvis andre er det. Får å hindre at utbrenthet sprer seg anbefaler Davis-Laack derfor at man jobber med å utvikle et fellesskap preget av motivasjon og energi, og gir noen tips til hvordan man kan starte:

  • Bli flinkere til å vise takknemlighet
  • Bli flinkere til å gi raske og tydelige tilbakemeldinger
  • Avklar beskjeder med andre ledere for å unngå å gi tvetydig informasjon
  • Gi de ansatte god informasjon om endringer

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS