Annonse
– Vår erfaring er at styret og ledelsen ofte tar for lett både på strategiutviklingen og på strategiimplementeringen. I mange tilfeller mangler tilstrekkelig kunnskap, sier leder i Strategic Consulting Group, Arne Harket. Foto: Strategic Consulting Group.
Lederverktøy

– Ledere kan ikke nok om strategi

Skal en bedrift lykkes i et marked er man avhengig av en klar strategi, enten man er en gründerbedrift som prøver å finne sin plass i verden eller man er en etablert traver som vil øke lønnsomheten eller svare på utfordringene fra oppstartbedrifter. Strategi legger grunnlaget for hele driften. Men mange bedrifter har mye å gå på strategisk, skal vi tro Strategic Consulting Group.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Slik ­styrker du strategikunnskapene:

  • Styrene må sette strategikompetanse som et toppkriterium når de ansetter toppledere. Ved kun å styre etter finansielle strukturer går virksomheten glipp av lønnsomhet.

  • Styrerepresentanter og toppledere bør sette seg tydeligere inn i rammebetingelsene for lønnsomme og vellykkede forretningsstrategier, og hvilke muligheter vellykkede forretningsstrategier gir.

  • Ansatte bør sette som et krav at virksomheten de jobber i har definert en tydelig strategi.

  • Ledelsen bør systematisk invitere strategimiljøer inn for å inspirere og utfordre virksomhetens muligheter og dens strategi.

– Det er til syvende og sist styrene i norske virksomheter som er ansvarlig for virksomhetens strategi. Vår analyse viser at norsk næringsliv kan styrke sin samlede konkurransekraft hvis norske styrer i større grad setter seg inn fundamentet for god strategiutvikling, og tilrettelegger for dette i virksomhetene de representerer, sier Arne Harket, leder i Strategic Consulting Group.

Derfor feiler strategiinitiativene:

Ifølge Harket og Strategic Consulting Group finnes det ti grunner til at strategiinitiativene i bedrifter feiler:

  • Ledelsen har ikke tilstrekkelig kompetanse innen forretningsstrategi og implementering av denne.

  • Ledelsen har ikke tydelig nok definert hvilke ressurser og kompetanser som skal bidra til implementering av strategien.

  • Ledelsen har ikke lykkes i å kommunisere strategien, målene og visjonen til ansatte.

  • Ledelsen feirer ikke de små seierne, eller markerer at de er på rett vei.

  • Ledelsens rolle i strategiimplementeringen er ikke godt nok definert.

  • Ledelsen greier ikke å tilpasse kulturen til den definerte strategien. Den besluttede forretningsstrategien bygger ikke godt nok på virksomhetens identitet og kultur.

  • Ledelsen har ikke implementert rutiner og prosedyrer som underbygger strategien.

  • Ledelsen gir ikke strategiimplementeringen nok oppmerksomhet. Operasjonelle oppgaver tar overhånd.

  • Organisasjonen mangler endringsvilligheten som skal til for å gjennomføre strategien.

  • Ledelsen har ikke i stor nok grad forstått de underliggende strukturene i industrien.

Annonse

Slik ­styrker du strategikunnskapene:

  • Styrene må sette strategikompetanse som et toppkriterium når de ansetter toppledere. Ved kun å styre etter finansielle strukturer går virksomheten glipp av lønnsomhet.

  • Styrerepresentanter og toppledere bør sette seg tydeligere inn i rammebetingelsene for lønnsomme og vellykkede forretningsstrategier, og hvilke muligheter vellykkede forretningsstrategier gir.

  • Ansatte bør sette som et krav at virksomheten de jobber i har definert en tydelig strategi.

  • Ledelsen bør systematisk invitere strategimiljøer inn for å inspirere og utfordre virksomhetens muligheter og dens strategi.

– Det er til syvende og sist styrene i norske virksomheter som er ansvarlig for virksomhetens strategi. Vår analyse viser at norsk næringsliv kan styrke sin samlede konkurransekraft hvis norske styrer i større grad setter seg inn fundamentet for god strategiutvikling, og tilrettelegger for dette i virksomhetene de representerer, sier Arne Harket, leder i Strategic Consulting Group.

Derfor feiler strategiinitiativene:

Ifølge Harket og Strategic Consulting Group finnes det ti grunner til at strategiinitiativene i bedrifter feiler:

  • Ledelsen har ikke tilstrekkelig kompetanse innen forretningsstrategi og implementering av denne.

  • Ledelsen har ikke tydelig nok definert hvilke ressurser og kompetanser som skal bidra til implementering av strategien.

  • Ledelsen har ikke lykkes i å kommunisere strategien, målene og visjonen til ansatte.

  • Ledelsen feirer ikke de små seierne, eller markerer at de er på rett vei.

  • Ledelsens rolle i strategiimplementeringen er ikke godt nok definert.

  • Ledelsen greier ikke å tilpasse kulturen til den definerte strategien. Den besluttede forretningsstrategien bygger ikke godt nok på virksomhetens identitet og kultur.

  • Ledelsen har ikke implementert rutiner og prosedyrer som underbygger strategien.

  • Ledelsen gir ikke strategiimplementeringen nok oppmerksomhet. Operasjonelle oppgaver tar overhånd.

  • Organisasjonen mangler endringsvilligheten som skal til for å gjennomføre strategien.

  • Ledelsen har ikke i stor nok grad forstått de underliggende strukturene i industrien.

Annonse