Ledelse

På jakt etter virkelig innovasjon?

Da holder det ikke med et mangfoldig sammensatt team og idédugnader, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Vi hører ofte at idédugnader fungerer best når folk fra ulike avdelinger og grupper kommer sammen for å klekke ut nye idéer eller løse problemer. Mange studier om kreativitet og innovasjon handler da også om mangfold og nye måter å kombinere eksiterende kunnskap fra ulike felt på. Nå viser imidlertid forskning fra Sarah Kaplan, professor i strategisk ledelse ved universitetet i Toronto og seniormedarbeider ved Institutt for innovasjonsledelse ved Wharton, at mangfold ikke er nok.

Det er i tillegg behov for dypdeekspertise innenfor det temaet det gjelder. Det er disse to faktorene tilsammen som resulterer i virkelig innovative ideer og ideer som genererer høyest økonomisk verdi, skriver Knowledge@Wharton på sine hjemmesider. Det vil si at i det i forskning og utvikling, FoU, er et poeng å bruke «F»-en for alt den er verdt også, ikke bare «U» for utvikling.

Les også; norsk forskning:Slik jobber de beste idémakerne

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS