Ledelse

På jakt etter virkelig innovasjon?

Da holder det ikke med et mangfoldig sammensatt team og idédugnader, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Vi hører ofte at idédugnader fungerer best når folk fra ulike avdelinger og grupper kommer sammen for å klekke ut nye idéer eller løse problemer. Mange studier om kreativitet og innovasjon handler da også om mangfold og nye måter å kombinere eksiterende kunnskap fra ulike felt på. Nå viser imidlertid forskning fra Sarah Kaplan, professor i strategisk ledelse ved universitetet i Toronto og seniormedarbeider ved Institutt for innovasjonsledelse ved Wharton, at mangfold ikke er nok.

Det er i tillegg behov for dypdeekspertise innenfor det temaet det gjelder. Det er disse to faktorene tilsammen som resulterer i virkelig innovative ideer og ideer som genererer høyest økonomisk verdi, skriver Knowledge@Wharton på sine hjemmesider. Det vil si at i det i forskning og utvikling, FoU, er et poeng å bruke «F»-en for alt den er verdt også, ikke bare «U» for utvikling.

Les også; norsk forskning:Slik jobber de beste idémakerne

Forskerne har studert kreativitet og innovasjon i tilknytning til nanoteknologi , og Kaplan understreker overfor Knowledge@Wharton at du trenger dybdekunnskap for å virkelig forstå problemstillingene. De har nye innovasjonsstudier som nå viser dette, men Kaplan viser til at dette også er kjent fra faglitteratur om «the foundational view» innenfor psykologi. Der heter det at man gå dypt inn i et område for å klare å se anomaliene, det vil si uregelmessighetene eller avvikene fra reglene. Først da er du ifølge Kaplan virkelig i stand til å bryte med de eksisterende måtene å tenke på.

Kaplan beskriver dypdykket i kunnskap som forarbeidet i innovasjonsprosessen, og viser til at kreativitetsforskere nærmest har «glemt» dybdedelen av kreativitet ved å legge så stor ved på mangfoldsbiten i innovasjonsprosessene.

Powered by Labrador CMS