Ledelse

Slik jobber de beste idémakerne

10 kvaliteter ved ekstraordinært idéarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Statoils oljeletemiljø, Advokatfirmaet Thommessen, Thompson Reuters Point Carbon, Sparebanken1 og Aftenpostens A-magasinet bedriver alle idéarbeid for å få fram gode produkter og tjenester. Og det er overraskende mange likhetstrekk mellom måten de jobber på. Det er konklusjonene til forfatterne av boken Idea Work.

Boken bygger på et større forskningsprosjekt på idéarbeid, og forskerne har oppsummert likhetene i listen ”10 kvaliteter ved ekstrordinært idéarbeid” (se nedenfor). Når det gjelder ledelse av idéarbeid, så mener idéforsker og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Arne Carlsen, at dette er et felt som er undervurdert.

– Det har vært mye snakk om ledelse av kunnskapsarbeid, og det kan være vel og bra, men det er ikke på samme måten knyttet til de resultatene en bedrift faktisk skal levere. Ledelse av idéarbeid ligger nærmere verdiskapingen. Det handler ikke om kunnskap for kunnskapens skyld. Du skal utvikle noe som gir inntekt, sier Carlsen i et intervju i papirutgaven til Ukeavisen Ledelse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS