Kultmag

Kultmag får nye eiere

Kontekst Media overtar fra og med 17. oktober all virksomhet knyttet til magasinet Kultmag fra Medier og Ledelse. Ny redaktør for bladet blir fra samme dato Richard Høiem Ølmheim.

Publisert Sist oppdatert

I 2014 har Kultmag primært eksitert som nettutgave, men med egne sider i Ukeavisen ledelse hver uke. Nå relanseres det som en ren papirutgivelse med seks utgaver i året.

De nye eierne ser vekstmuligheter og varsler en enda tydeligere profil på bladet.

– Kultmag har vært tett på næringen, og vi ønsker å videreføre mange av de kvalitetene som magasinet har. Samtidig ønsker vi å spisse produktet ytterligere, og skape et enda mer nisjepreget fagblad for de som er profesjonelle kulturarbeidere, sier Høiem Ølmheim.

Den nye redaktøren er opptatt av å skape et blad for og med kulturbransjen.

– Vi ønsker å utvikle bladet sammen med bransjen selv, og vi kommer til å satse på en enda tydeligere målgruppe. For oss blir det viktig å nå ut til riktig målgruppe, fremfor flest mulig, sier Richard Høiem Ølmheim.

Kjøperen, Vanebo Publishing, gir fra før ut fire fagblader. De er lokalisert sammen med Ask media as, som utgir 11 fagblader og er ett av Norges ledende fagpresseforlag med utgaver rettet mot definerte målgrupper i næringslivet. Hovedaksjonær i begge selskapene er Nils Vanebo.

Lang og stolt historie

Kultmag ble etablert som «Kulturnytt» i 1979 av Kulturdepartementet og forankret i Norsk Kulturråd, daværende Statens Idrettsråd og Statens Ungdomsråd. Det var i mange år fagbladet for informasjon til ansatte i offentlig kulturforvalting, finansiert av Kulturrådet. I 2002 ble det kjøpt av Andrimne Forlag AS fra Universitetsforlaget med Esben Hoff som redaktør, og skiftet navn til Kultmag i 2007. Samtidig utvidet magasinet sitt redaksjonelle fokus til også å omfatte de fremvoksende kreative næringene. Gjennom faste spalter som Dagbok fra kulturkontoret, Næringsvett (kreative næringer), Kulturpolitikk, Jakten på nytt publikum, Kultur og helse og Kultur former framtida har Kultmag vært med å sette dagsorden innenfor bransjen og vært en relevant kunnskapsformidler. På sitt meste var magasinet oppe i opplag på 15.000 i samdistribusjon med Ukeavisen Ledelse, mens det de senere årene har ligget på mellom 3.000 og 5.000. Frem til mars i år ble det utgitt på papir åtte ganger i året, og mottok frem til og med 2013 årlig tidsskriftstøtte fra Norsk kulturråd.

Redaktør siden 2002, Esben Hoff, er fornøyd med hva magasinet har oppnådd redaksjonelt, men skuffet over manglende eierskap i kulturlivet.

– Jeg synes vi innenfor stramme rammer klarte å fylle Kultmag med et kompetent innhold, brøt ny vei og var først til å skrive om temaer som nytt publikum, kreative næringer, frie penger, filantropi og hvordan kultur former oss og samfunnet. Det har vært en flott reise siden jeg overtok magasinet i 2002. Jeg synes vi har holdt den journalistiske fanen høyt og satt høye krav til oss selv og våre skribenter. Når det er sagt hadde jeg i det lengste håpet at kulturlivet hadde tatt et mye bedre eierskap til magasinet, som på en fri og uavhengig plattform kunne ha sikret driften og vært med å løfte magasinet til å bli det viktigste magasinet for alle som arbeider med kultur og kreative næringer.

Powered by Labrador CMS