Ledelse

Illustrasjonsfoto

Sladder på jobben skal være positivt

En ny studie viser at sladder på arbeidsplassen kan føre med seg både økt samarbeid og styrket tillit mellom kollegaer. Et tveegget sverd, mener psykologiprofessor.

Publisert Sist oppdatert

Den nederlandske studien fant også at sladder reduserer egoistisk atferd og øker samarbeid i grupper. De deltakerne som sladret utviste også høyere grader av tillit enn de som ikke sladret.

Mennesker samarbeider ofte bedre når de har ansvaret for oppgavens utfall, og dermed også konsekvensene. Studien skulle fange opp om det er sanksjoner eller sladder som er den viktigste driveren av dette økte samarbeidet. Det viste seg å være sladder.

Psykolog Mads Nordmo, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, sier til forskning.no at sladder oftest blir sett på som noe negativt, men at det stammer fra sinne, som motiverer til å håndheve brudd på sosiale kontrakter. Mangel på sinne og reaksjoner på slike brudd ville gjort sosiale kontrakter meningsløse, og gruppesamarbeid og tillit ville ikke blomstret, forklarer han.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS